Nullpunkt tredjegradslikning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
TFZ

Hei,

jeg har letet etter lignende svar, men finner ikke ut av dette. Jeg har fått oppgaven:

f(x) = -x^3 - 3x^2 + 4

Altså en tredjegradsfunksjon. For denne skal jeg:

1) Bestemme hvor grafen synker og stiger
2) Bestemme topp og bunnpunkter på grafen til f
3) Tegne grafen

Det jeg har tenkt er:

1) Deriverer likningen og tegner fortegnsskjema og ser hvor den er negativ (synker) og positiv (vokser).

2) Ser hvor man får "nullpunkt" for den deriverte på fortegnsskjemaet, og om grafen stiger eller synker på sidene av disse.

3) Fyller inn toppunkt og bunnpunkt og at den krysser y-aksen i 4, og ser fra fortegnsskjemaet hvor den skal synke og stige, men det er her jeg sliter - jeg vil jo nødvendigvis vite hvor den krysser x-aksen, altså nullpunktene til funksjonen, og slik jeg har forstått det skal en tredjegradsfunksjon krysse x-aksen på tre punkter. Finnes det noen grei måte å finne nullpunktene til en slik funksjon? Jeg kan jo ikke faktorisere i og med at 4 ikke har x felles med de andre leddene, og jeg ser ikke hvordan jeg skal kunne komme frem til de - må jeg til med polynomdivisjon? Men da jeg tegner grafen på kalkulator ser jeg at den har to nullpunkter - men siden det ene punktet er grafen bare borti x-aksen, og ikke krysser den, at dette punktet gjelder for to identiske nullpunkter, mens det tredje punktet hvor den krysser x-aksen er det tredje?

Tusen takk for hjelp! :)
Aleks855
Rasch
Rasch

1 og 2 har du kontroll på.

På 3 er det, som du sier, vanskelig å finne nullpunktene til tredjegradsfunksjoner for hånd, med mindre de er veldig spesifikke. I dette tilfellet kan du, siden det er heltallige koeffisienter, se om du klarer å gjette en løsning.

Regn ut $P(1), P(2), P(-1), P(-2)$ og se om noen av de blir 0. Hvis de blir det, så har du et nullpunkt eller to. Hvis ikke så trenger du ikke å bry deg med å være så nøye. Skal man tegne en graf for hånd, så er det inneforstått at det ikke blir helt nøyaktig.
Image
TFZ

Aleks855 wrote:1 og 2 har du kontroll på.

På 3 er det, som du sier, vanskelig å finne nullpunktene til tredjegradsfunksjoner for hånd, med mindre de er veldig spesifikke. I dette tilfellet kan du, siden det er heltallige koeffisienter, se om du klarer å gjette en løsning.

Regn ut $P(1), P(2), P(-1), P(-2)$ og se om noen av de blir 0. Hvis de blir det, så har du et nullpunkt eller to. Hvis ikke så trenger du ikke å bry deg med å være så nøye. Skal man tegne en graf for hånd, så er det inneforstått at det ikke blir helt nøyaktig.

Okei, tusen takk for svar! :)
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

Som Alex skriver. Dersom en tredjegradslikning har heltallsrøtter (-1, 1, 2 osv) må disse være delelig på konstantleddet til polynomet. Konstantleddet ditt er $4$. Så mulige heltalsløsninger er $-4, -2, -1, 1, 2$ eller $4$. På videregående har gjerne polynomene minst en heltallsløsning, så da er det veldig greit å bare teste disse tallene.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
TFZ

Nebuchadnezzar wrote:Som Alex skriver. Dersom en tredjegradslikning har heltallsrøtter (-1, 1, 2 osv) må disse være delelig på konstantleddet til polynomet. Konstantleddet ditt er $4$. Så mulige heltalsløsninger er $-4, -2, -1, 1, 2$ eller $4$. På videregående har gjerne polynomene minst en heltallsløsning, så da er det veldig greit å bare teste disse tallene.
Skjønner :) Tusen takk!
Post Reply