NB har lagt ut Lindstrøms 1995-utgave av Kalkulus på internett:
http://www.nb.no/nbsok/nb/27affa053d849 ... ?index=1#0
Er dette en grei nok versjon å bruke etter at man har lest Sinus R2? Eller er de nyere utgavene mye mer pedagogiske, slik at det er verdt å kjøpe siste utgave for å lettere forstå kalkulus?
Spør fordi jeg kommer til å reise en del, og da er det en fordel å ikke bære på tunge mattebøker.
Er Lindstrøms 1995-utg. fortsatt brukbar?
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Det er ikke store forskjellene. 1995-utgaven er helt klart brukbar. Hvis du skal ta et fag som bruker den nyeste versjonen, så kan det være vanskelig å orientere seg, da oppgaver kan være stokket om, men ellers er det ikke noe problem.
Det har ikke skjedd stort med dette nivået av matematikk siden 1995.
Det har ikke skjedd stort med dette nivået av matematikk siden 1995.
Min erfaring med slike ting er at det er marginale forskjeller i det pedagogiske aspektet for bøker som blir fornyet for hvert opplag.
Her kan jeg nevne et eksempel fra Kvantefysikk: Jeg har boken av Griffiths fra tidlig på 90-tallet, men den er omtrent det samme som boken fra 2005 (eller noe sånt) som klassen bruker. Det er marginale forskjeller på dem etter det jeg har erfart.
Men hvis du skal ta eksamen i emnet det er relevant for, så bør du kanskje skifte til en nyere utgave. Det er tross alt forskjell på det å bare lese igjennom på egen hånd og studere emnet på universitetsnivå. Da kan du bedre følge tempoet til emnet.
Her kan jeg nevne et eksempel fra Kvantefysikk: Jeg har boken av Griffiths fra tidlig på 90-tallet, men den er omtrent det samme som boken fra 2005 (eller noe sånt) som klassen bruker. Det er marginale forskjeller på dem etter det jeg har erfart.
Men hvis du skal ta eksamen i emnet det er relevant for, så bør du kanskje skifte til en nyere utgave. Det er tross alt forskjell på det å bare lese igjennom på egen hånd og studere emnet på universitetsnivå. Da kan du bedre følge tempoet til emnet.
Kjempebra, takk for svar!
Leser matte kun som hobby foreløpig, og vil nå bare se hvor langt jeg klarer å studere kalkulus etter at Sinus R2 var overkommelig (med vesentlig hjelp fra UDL og Thue). Men blir det MAT1100 en dag, kjøper jeg siste utgaven til Lindstrøm selvsagt.
Leser matte kun som hobby foreløpig, og vil nå bare se hvor langt jeg klarer å studere kalkulus etter at Sinus R2 var overkommelig (med vesentlig hjelp fra UDL og Thue). Men blir det MAT1100 en dag, kjøper jeg siste utgaven til Lindstrøm selvsagt.