Integrasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Knut Valler

Trenger litt hjelp og tips med integrasjon hvor jeg skal komme fram til E(X) og Method of moments estimator.

Oppgaven er som føler:

Let {X1, X2, · · · , Xn} denote independent and identically distributed
random variables from a distribution with parameters β and θ. If β > 0, the pdf of Xi is:

f(x; β, θ) = βxβ−1/θβ for 0 ≤ x ≤ θ
0 otherwise

Assume θ = 3. Calculate E[X] and find the Method of Moments estimator
for β.
sbra
Cantor
Cantor

Notasjonen din er ikke helt entydig, men jeg antar at du mener [tex]f(x; \beta,\theta) = \beta^2-\frac{1}{\theta}\beta[/tex]

Siden f(x) ikke er avhengig av x så har vi en uniform distribusjon.

Da har vi at [tex]E[x] = \int_0^\theta xf(x) dx = \int_0^3 \beta^2x - \frac{1}{3}\beta x dx = [\beta^2\frac{1}{2}x^2]_0^3 - [\frac{1}{3}\beta\frac{1}{2}x^2]^3_0 = \frac{9}{2}\beta^2 - \frac{3}{2}\beta[/tex]

Vi har at [tex]\bar{x} = \frac{9}{2}\beta^2-\frac{3}{2}\beta[/tex]. Dette er en andregradsligning for [tex]\beta[/tex].
Knut Valler

Ja, så nå at notatsjonen var helt feil og at ligningen var feil, gikk litt fort i svingene.

Det skulle egentlig stå: f(x; β, θ) = (βx^(β−1))/θ^β for 0 ≤ x ≤ θ
0 otherwise

Løser jeg det fortsatt på samme måte som du viste?

Takk for svar!
Post Reply