R1 som privatist for å forbedre karakter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ellinge1
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 10/05-2016 14:59

Hei, skal ta R1 som privatist til høsten, fordi standpunktkarakteren i år ble dårligere enn det som er akseptabelt. Slik det står til nå har jeg kompetanse tilsvarende karakteren 3. Det jeg lurer på er om noen av dere andre her har gjort det samme, og hva deres erfaring med det er?
Mest hvordan burde jeg øve, og hva er eventuelle fallgruver jeg burde unngå?

Tenker også at jeg må lære meg dette i løpet av sommerferien, da jeg fortsetter med R2 til neste år, samt har fordypning i både fysikk og kjemi, og ikke får tid til å fokusere på R1 på høstsemesteret. Vil R2 (første halvdel) dekke emner slik at jeg slipper å repetere de så grundig ila ferien? (Vi har de nyeste utgavene av både R1 og R2)
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

ellinge1 skrev:Hei, skal ta R1 som privatist til høsten, fordi standpunktkarakteren i år ble dårligere enn det som er akseptabelt. Slik det står til nå har jeg kompetanse tilsvarende karakteren 3. Det jeg lurer på er om noen av dere andre her har gjort det samme, og hva deres erfaring med det er?
Mest hvordan burde jeg øve, og hva er eventuelle fallgruver jeg burde unngå?

Tenker også at jeg må lære meg dette i løpet av sommerferien, da jeg fortsetter med R2 til neste år, samt har fordypning i både fysikk og kjemi, og ikke får tid til å fokusere på R1 på høstsemesteret. Vil R2 (første halvdel) dekke emner slik at jeg slipper å repetere de så grundig ila ferien? (Vi har de nyeste utgavene av både R1 og R2)
Gjorde dette selv nå i høst. Målet var å gå fra 4 i standpunkt og 4 i tidligere eksamen, til kun én 5'er. Det gikk bra :mrgreen:
En kan vel si at noe av R2 pensum dekker R1, som f.eks. vektorer, derivasjon og litt funksjonsdrøfting. Men, det som kan bli problemet her, er at R2, naturlig nok, bygger videre på R1 pensum, så om du ikke har kontroll på R1 pensum, vil du slite en del videre i R2. Jeg ville derfor ikke "satset" på å hoppe over like emner fordi du skal ha de i R2, men heller jobbet med de på R1-nivå til du føler du har god kontroll.

Er straks ferdig med vg3 studie, og det er faktisk ikke så "hardt" som folk skal ha det til. Det er klart at det er mye som må gjøres, men selv ved å bare sette av en halvtime til R1 hver dag, så vil du komme deg veldig langt.

Jeg vet ikke helt om noen "fallgruver", men om det er noe jeg ville fokusert mindre på enn andre ting, så måtte det blitt sannsynlighet. Det er som regel ett par sannsynlighetsoppgaver på hver eksamen, men sannsynligheten på del 1 er som regel så enkel at du kan regne deg frem med sunn fornuft. Det meste annet i pensum bygger på andre deler av pensum igjen, så det er egentlig lite rom for å "droppe" noe.

Lykke til med øvingen! :)
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Driver selv og forbereder meg til privatisteksamen i R1.

Vil påstå at å få en firer på eksamen ikke er spesielt vanskelig. Gjør gamle eksamensoppgaver så ser du hva som går igjen på del 1. Få stål kontroll på disse tingene så er du sikret mange enkle poeng.

Du burde også bli pro i geogebra og CAS. Da burde det ikke være noe problem å få i alle fall 50% på del to selv uten å kunne hele pensum.
Svar