Vi hadde Taylorpolynomer i matematikk 1000 og selv om det var noe av det jeg opplevde som vanskelig, så gikk det greit. Nå er det Taylorrekker, potensrekker, Maclaurinrekker og jeg føler meg helt fortapt. Satt en hel dag i går uten å få til en eneste oppgave, så i dag er jeg nødt å spørre om hjelp.
Oppgave 1:
Finn Mclaurinrekken til funksjonen gitt ved [tex]f(x)=\frac{e^x-1}{x}+x^2[/tex]
Fasit: [tex]\frac{e^x-1}{x}+x^2=\frac{\sum_{n=0}^{\infty}\frac{x^n}{n!}-1}{x}+x^2 =1+\frac{x}{2}+\frac{7}{6}x^2+\sum_{n=4}^{\infty}\frac{x^{n-1}}{n!}[/tex]
Oppgave 2:
Finn Maclaurinrekken til funksjonen gitt ved
[tex]f(x)=x^2e^x+x[/tex]
Fasit: [tex]x^2e^x+x=x^2\sum_{n=0}^{\infty}\frac{x^n}{n!}+x=x+\sum_{n=0}^{\infty}\frac{x^{n+2}}{n!}[/tex]
Dette er altså eksamensoppgaver og ikke en innlevering som jeg forventer at dere skal gjøre for meg.

Pussig nok følte jeg at jeg forsto litt mer når jeg texet ut dette, men det er fortsatt ikke klart for meg. Definitivt ikke. Så om noen har en teskje og kan prøve å forklare meg hva som foregår her, så hadde jeg satt stor pris på det!

Har nå letet opp Lindstrøms Kalkulus og tenkte å lese meg gjennom stoffet der i mellomtiden.
EDIT: Jeg måtte texe opp igjen oppgave 1. Hadde gjort en liten feil når jeg skrev av fasit.