Tips for å ikke ha slurve feil?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Hei dere!

Jeg kom opp til s1 matte skriftlig eksamen, og vet ikke om jeg skal være glad eller lei meg. Jeg fikk en ganske sterk karakter på tentamen, var vel bare 7 poeng unna en sekser. Når jeg så på prøven min, var dette bare slurve feil, der jeg ikke regner algebra stykker, og gjør masse regnefeil da jeg f.eks. skal regne f(-1). Noen tips til hvordan jeg ikke skal miste poeng på noe sånt?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

lysbringer skrev:Hei dere!

Jeg kom opp til s1 matte skriftlig eksamen, og vet ikke om jeg skal være glad eller lei meg. Jeg fikk en ganske sterk karakter på tentamen, var vel bare 7 poeng unna en sekser. Når jeg så på prøven min, var dette bare slurve feil, der jeg ikke regner algebra stykker, og gjør masse regnefeil da jeg f.eks. skal regne f(-1). Noen tips til hvordan jeg ikke skal miste poeng på noe sånt?

Ikke ta noen snarveier. f.eks. skal du ta enkle algebra stykker i hodet, ta det heller ned på kladde arket.
ehwhiddui

Takk for tipset!
Farmasijente!

Jeg gjør også en del slurvefeil. Spesielt i matematikken. Dette skyldes hovedsakelig at jeg går for fort frem.

Du bør ta deg tiden og vær helt konsentrert. Tving deg til å være hundre prosent fokusert på hver eneste oppgave og husk på å spise mat, drikk nok leske og gå på toalettet (en undervurdert geskjeft).

Det er egentlig de beste rådene jeg kan gi.
Gjest

Farmasijente! skrev:Jeg gjør også en del slurvefeil. Spesielt i matematikken. Dette skyldes hovedsakelig at jeg går for fort frem.

Du bør ta deg tiden og vær helt konsentrert. Tving deg til å være hundre prosent fokusert på hver eneste oppgave og husk på å spise mat, drikk nok leske og gå på toalettet (en undervurdert geskjeft).

Det er egentlig de beste rådene jeg kan gi.

burde ikke drikke mye... da blir det mange toalettbesøk
Gjest

Noe som alltid funker for meg er å gå gjennom stykket steg for steg som om du ga en presentasjon av oppgaven. Forklar alle stegene til deg selv så kort som mulig og du kan bruke blyanten som pekestokk. Bare sørg for å gjøre alt dette stille og rolig inne i deg så du ikke forstyrrer noen andre.

Gå gjennom noen gamle oppgaver du har gjort og finn dine vanligste slurvefeil så er du ekstra oppmerksom på de under eksamen. Vanlige slurvefeil kan f.eks. være +/-, sammenslåing av brøker med ulik nevner ol. Du kan lage deg en liste over de tingene som oftest er ditt problem og slavisk gå igjennom lista for hver oppgave du løser. Dette trenger ikke ta så mye tid, det viktigste er at du hele tiden fokuserer på hvert enkelt steg og hver enkelt operasjon du gjør.
Husk at det oftest er lettest å unngå slurvefeilene ved første gjennomgang av regnestykket.
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Ikke hopp over mellomregninger. Vær ekstra konsentrert når du gjør ting du har slurvet med før. Hvis du får et merkelig svar som ikke gir logisk mening, begynn på nytt.
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Takk for gode tips folkens!
Svar