R1 - Eksamen 2016

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
TFZ

Jeg husker i anledning 1T-eksamen så fant jeg en instruksjon for hvordan svardokumentene for del 2 (det som printes ut fra f.eks. Word) skal se ut, altså selve oppsettet og hvilken informasjon som skulle vœre med. Er det noen som vet hvor jeg kan finne noe slikt for R1? Tenkte det kunne vœre greit å lage klart et svardokument med innfylt informasjon for det jeg har tilgjengelig nå, slik at jeg kan spare litt tid på eksamensdagen :)
Gjest

tror dere vi får noe om å bruke definisjonen av den deriverte? til å derivere et utrykk?
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

Gjest skrev:tror dere vi får noe om å bruke definisjonen av den deriverte? til å derivere et utrykk?
Har kommet en gang tidligere vet jeg, men tviler på at det kommer igjen. Mer relevant i 1T enn R1.
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Ville lært det hvis jeg var deg. Tar ikke spesielt lang tid og er ganske lett. Se en video (Lektor Thue f.eks) og gjør et par oppgaver så burde det sitte.

Er dumt å gi bort sånne lette poeng på del 1 hvis det skulle komme.
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Gjest skrev:tror dere vi får noe om å bruke definisjonen av den deriverte? til å derivere et utrykk?
Det er mulig at definisjonen til den deriverte kommer på den første delen av eksamen. Hva som er vanlig vet jeg ikke, men det kan komme. :)

TFZ skrev:Jeg husker i anledning 1T-eksamen så fant jeg en instruksjon for hvordan svardokumentene for del 2 (det som printes ut fra f.eks. Word) skal se ut, altså selve oppsettet og hvilken informasjon som skulle vœre med. Er det noen som vet hvor jeg kan finne noe slikt for R1? Tenkte det kunne vœre greit å lage klart et svardokument med innfylt informasjon for det jeg har tilgjengelig nå, slik at jeg kan spare litt tid på eksamensdagen :)
Tror jeg har dokumentet du mener. Lastet det ned fra udir.no for noen dager siden og har lagt det som vedlegg.
Vedlegg
REA3022_Matemartikk_R1_Eksempel_pa_losning_H_2.pdf
Skrivefeilen kommer fra udir. :)
(551.82 kiB) Lastet ned 1508 ganger
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Kiwi

Hei, vet noen hvordan man lager fortegnslinje på pc?

Jeg har løst en del eksamenssett og tror ikke jeg har trengt å lage det på del 2 ennå, men fint å vite;)
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Kiwi skrev:Hei, vet noen hvordan man lager fortegnslinje på pc?

Jeg har løst en del eksamenssett og tror ikke jeg har trengt å lage det på del 2 ennå, men fint å vite;)

Tror Sinus har et tilgjengelig :

http://sinusr1.cappelendamm.no/artikkel ... tid=720620

men hva er vitsen? Har heller ikke møtt på en oppgave som har bedt om å tegne fortegnsskjema på DEL 2
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Gjestt

Kan noen forklare enkelt forskjellen på ordnede / uordnede utvalg og betinget / ubetinget sannsynlighet i forbindelse med sannsynlighetsregning?

For betinget / ubetinget, kan man si at for en betinget sannsynlighet så avhenger sannsynligheten for en hendelse av utfallet av en annen hendelse? Som f.eks. trekking av kuler uten tilbakelegging - slik at det totale antall kuler vil endres for hver trekking? Mens ubetinget kan vœre f.eks. trilling av terning, hvor sannsynlighetene ikke endres for hver gang man triller?

Boken forklarer ikke spesielt bra for enkelte uttrykk, og bruker dem uten å definere uttrykkene først. Disse skal kanskje skal vœre kjent fra tidligere matematikk, men jeg har for eksempel ikke helt klart for meg hva "endelig utfallsrom" betyr?

Tusen takk :)
Krist

Noen som har tips til gode oppgaver å gjøre i forbindelse med CAS/Geogebra? Er ikke så mange å ta fra gamle eksamener, hadde vært greit med litt mengdetrening...
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Gjestt skrev:Kan noen forklare enkelt forskjellen på ordnede / uordnede utvalg og betinget / ubetinget sannsynlighet i forbindelse med sannsynlighetsregning?

For betinget / ubetinget, kan man si at for en betinget sannsynlighet så avhenger sannsynligheten for en hendelse av utfallet av en annen hendelse? Som f.eks. trekking av kuler uten tilbakelegging - slik at det totale antall kuler vil endres for hver trekking? Mens ubetinget kan vœre f.eks. trilling av terning, hvor sannsynlighetene ikke endres for hver gang man triller?

Boken forklarer ikke spesielt bra for enkelte uttrykk, og bruker dem uten å definere uttrykkene først. Disse skal kanskje skal vœre kjent fra tidligere matematikk, men jeg har for eksempel ikke helt klart for meg hva "endelig utfallsrom" betyr?

Tusen takk :)
Betinget sannsynlighet betyr sannsynligheten for at noe skal skje når vi vet at noe annet allerede har skjedd. Dvs sannsynligheten for 'A gitt B'

Ordnet utvalg betyr at rekkefølgen har betydning, dvs at A,B,C ikke er det samme som B,A,C
Gjestt

Larsik skrev: Betinget sannsynlighet betyr sannsynligheten for at noe skal skje når vi vet at noe annet allerede har skjedd. Dvs sannsynligheten for 'A gitt B'

Ordnet utvalg betyr at rekkefølgen har betydning, dvs at A,B,C ikke er det samme som B,A,C
Takk Larsik, det var oppklarende. Har du noen anelse når det gjelder "endelig utfallsrom"? Er det alle de mulige utfallene i den aktuelle situasjonen?
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

Gjestt skrev:
Larsik skrev: Betinget sannsynlighet betyr sannsynligheten for at noe skal skje når vi vet at noe annet allerede har skjedd. Dvs sannsynligheten for 'A gitt B'

Ordnet utvalg betyr at rekkefølgen har betydning, dvs at A,B,C ikke er det samme som B,A,C
Takk Larsik, det var oppklarende. Har du noen anelse når det gjelder "endelig utfallsrom"? Er det alle de mulige utfallene i den aktuelle situasjonen?
Ja, for en terning er utfallsrommet endelig -> f.eks [tex][1, 2, 3, 4, 5, 6][/tex]
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

Et lite spørsmål. Hvis det er en vektoroppgave på del 2 og det står "bestem", betyr det at man bare kan tegne punkter i GeoGebra og finne vektorer og vinkler osv. på den måten, eller må man regne det ut selv?
Markonan
Euclid
Euclid
Innlegg: 2136
Registrert: 24/11-2006 19:26
Sted: Oslo

Larsik skrev:Et lite spørsmål. Hvis det er en vektoroppgave på del 2 og det står "bestem", betyr det at man bare kan tegne punkter i GeoGebra og finne vektorer og vinkler osv. på den måten, eller må man regne det ut selv?
Her er litt om hvordan man skal tolke sånt:

Bilde

Er fra side 8 i pdf'en jeg har vedlagt. [Lastet ned fra udir.no].
Vedlegg
Eksamensveiledning_Matematikk_VGO_2016_Bm.pdf
(1.95 MiB) Lastet ned 233 ganger
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Krist skrev:Noen som har tips til gode oppgaver å gjøre i forbindelse med CAS/Geogebra? Er ikke så mange å ta fra gamle eksamener, hadde vært greit med litt mengdetrening...

Denne er litt artig:

Vi har punktene A(4, 5), B(-3, 1) og C(2, -6)

d) Et punkt D er bestemt ved at det ligger på den rette linja med likning [tex]y=-x+5[/tex] og at [tex]\angle ADC=90^o[/tex]


Bestem koordinatene til D i CAS med vektorregning.
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Svar