Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Krist wrote:Noen som har tips til gode oppgaver å gjøre i forbindelse med CAS/Geogebra? Er ikke så mange å ta fra gamle eksamener, hadde vært greit med litt mengdetrening...
Denne er litt artig:
Vi har punktene A(4, 5), B(-3, 1) og C(2, -6)
d) Et punkt D er bestemt ved at det ligger på den rette linja med likning og at
Bestem koordinatene til D i CAS med vektorregning.
Kom opp i R1 jeg også, prøver meg =)
Punktet D har koordinatene (x, y) og ligger på linjen y=-x+5, dvs at y-koordinaten er bestemt av denne rette linjen.
Hvis ADC skal være , må
Vi vet at og , så og
D(x,y) ligger på y=-x+5 (setter inn for y-koordinaten i hver vektor)
Krist wrote:Noen som har tips til gode oppgaver å gjøre i forbindelse med CAS/Geogebra? Er ikke så mange å ta fra gamle eksamener, hadde vært greit med litt mengdetrening...
Denne er litt artig:
Vi har punktene A(4, 5), B(-3, 1) og C(2, -6)
d) Et punkt D er bestemt ved at det ligger på den rette linja med likning og at
Bestem koordinatene til D i CAS med vektorregning.
Kom opp i R1 jeg også, prøver meg =)
Punktet D har koordinatene (x, y) og ligger på linjen y=-x+5, dvs at y-koordinaten er bestemt av denne rette linjen.
Hvis ADC skal være , må
Vi vet at og , så og
D(x,y) ligger på y=-x+5 (setter inn for y-koordinaten i hver vektor)
blir da lik og
Og siden må som gir henholdsvis punktene
Helt korrekt.
Men nå var jo poenget at denne skulle løses v.h.a CAS
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
En funksjon av tredje grad har nullpunkter kalt henholdsvis A, B, C. Videre har et punkt , P , x-koordinat midt mellom x-koordinatene til punktene A og B. Vis v.h.a CAS at en tangent til funksjonen gjennom P går gjennom det tredje nullpunktet (punkt C)
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
definerer lengden y (som av en eller annen grunn blir automatisk omgjort til a) vha. pytagoras. Areal av likningen vil da bli 2 ganger lengden av x ganget med 2 ganger lengden av y.
definerer lengden y (som av en eller annen grunn blir automatisk omgjort til a) vha. pytagoras. Areal av likningen vil da bli 2 ganger lengden av x ganget med 2 ganger lengden av y.
Du har glemt å ta roten av utrykket ditt i a (for å finne lengden av y).
Krist wrote:Noen som har tips til gode oppgaver å gjøre i forbindelse med CAS/Geogebra? Er ikke så mange å ta fra gamle eksamener, hadde vært greit med litt mengdetrening...
Læreren vår samlet mange CAS/Geogebra-oppgaver i en pdf-fil. Kan anbefales om man trenger øving i dette.
http://docdro.id/CN7q8y6 (kanskje ukjent nettside for de fleste, men er en side hvor man kan laste opp pdf-er)
Potensielt dumt spm her: Hvis jeg har lastet ned diverse løsningsforslag fra tidligere eksamener, bruksanvisning til GeoGebra osv, er det mulig at vaktene tror jeg jukser hvis jeg bruker mye tid på å bla rundt i dette på PC-en på del 2?
Alle hjelpemidler utenom kommunikasjon og internett er tillatt, så nei. Jeg vet ikke hvordan praksisen ved din skole er, men hos oss må vi være koblet til et eksamensnett, samt et program som kontrollerer at vi er koblet til det. De har også sendere som fanger opp bluetooth-signal ganske nøyaktig, så jeg tror vaktene ikke har noe særlig med hva du gjør på maskinen.
Larsik wrote:Potensielt dumt spm her: Hvis jeg har lastet ned diverse løsningsforslag fra tidligere eksamener, bruksanvisning til GeoGebra osv, er det mulig at vaktene tror jeg jukser hvis jeg bruker mye tid på å bla rundt i dette på PC-en på del 2?
De kan tenke at du jukser så mye de vil, men du har fullt lov å bruke dokumentene dine. Alle hjelpemidler som ikke tillater kommunikasjon er tillatt.