Surt salt?

Her kan du stille spørsmål vedrørende matematikken som anvendes i fysikk, kjemi, økonomi osv. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

stimorolextra

Kjemikern skrev:
stimorolextra skrev:
stimorolextra skrev:Når jeg skal regne ut utbyttet i et salt, kan jeg da ta stoffmengden av produktet delt på stoffmengden av reaktanten eller skal jeg ta massen av produktet delt på massen av reaktanten?
Mente utbyttet i en reaksjon hahah :lol:

Utbytte gjøres sånn. Først finner du teoretisk utbytte, la oss si nå det var 4.3 g.
Så ser du hva oppgaven sier du har fått. La oss si 2.9 g.

Da tar du 2.9 g delt på 4.3 g, ganges med 100% =).

Kom du opp i kjemi?
Oja, ok! Så man må alltid gå veien om gram?
Jepp, blir kjemi-og biologieksamen på meg!


Har en oppgave til, hehe:
Under er det fire påstandar om enzym som finst i kroppen vår.
i) Enzym senkar aktiveringsenergien i biokjemiske reaksjonar. ii) Enzym påverkar likevekta i biokjemiske reaksjonar. iii) Enzymaktiviteten er alltid minimal ved pH = 7,2. iv) Enzymaktiviteten er svært liten ved temperaturar over 60°C.
Kva for nokre av desse påstandane er riktige?
A. i)og ii) B. ii) og iii) C. i)og iv) D. iii)og iv)

Je vet at i) er riktig, iii) er feil og iv) er feil.
Jeg vet jo at enzym ikke forskyver likevekten i biokjemiske reaksjoner, men jeg vil jo tro at den påvirkes i den grad at det blir en raskere innstilling? Sa da er ii) også riktig?
Gjest

Utbytte gjøres sånn. Først finner du teoretisk utbytte, la oss si nå det var 4.3 g.
Så ser du hva oppgaven sier du har fått. La oss si 2.9 g.

Da tar du 2.9 g delt på 4.3 g, ganges med 100% =).

Kom du opp i kjemi?[/quote]

Her er utbytte-oppgaven forresten:

2 mol metanol, CH3OH, dannar 0,80 mol dimetyleter, CH3OCH3, i ein kondensasjonsreaksjon.
Kva er utbyttet i denne reaksjonen i prosent av teoretisk mogleg utbytte?
A. 12,5 % B. 25 % C. 40 % D. 80
stimorolextra

Hvordan vil massespekteret til Br2^+ se ut?
Jeg antar at jeg får høyeste topp på 160 u siden dette er mest stabilt (ikke en isotop), og så får jeg to topper med isotopene til brom og de toppene må være like høye (men lavere enn molekylionet?). Men dette må være feil.... Hvordan er det egentlig?
Stimorolextra

2,2-dimetylpropansyre gir bare to topper i et NMR-spekter. Dette må si at det bare er 2 ulike hydrogenmiljøer? Er det ikke egentlig 3? Eller må jeg tenke sånn at når jeg speilvender molekylet, så er det kun 2 miljøer som "endrer seg"?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Stimorolextra skrev:
Oja, ok! Så man må alltid gå veien om gram?
Jepp, blir kjemi-og biologieksamen på meg!


Har en oppgave til, hehe:
Under er det fire påstandar om enzym som finst i kroppen vår.
i) Enzym senkar aktiveringsenergien i biokjemiske reaksjonar. ii) Enzym påverkar likevekta i biokjemiske reaksjonar. iii) Enzymaktiviteten er alltid minimal ved pH = 7,2. iv) Enzymaktiviteten er svært liten ved temperaturar over 60°C.
Kva for nokre av desse påstandane er riktige?
A. i)og ii) B. ii) og iii) C. i)og iv) D. iii)og iv)

Je vet at i) er riktig, iii) er feil og iv) er feil.
Jeg vet jo at enzym ikke forskyver likevekten i biokjemiske reaksjoner, men jeg vil jo tro at den påvirkes i den grad at det blir en raskere innstilling? Sa da er ii) også riktig?
Må ikke alltid.

C) er riktig.
Det er korrekt at enzymer senker aktiveringsenergien ved reaksjoner. Enzymer endrer ikke på likevekten i reaksjonen, de får bare likevekten til å innstille seg hurtigere. Enzymer har som regel høyest aktivitet omkring pH 7,2, men det er noen enzymer som arbeider best ved andre pH-verdier. De enzymene vi har i kroppen klarer seg sjeldent godt ved 60°C. Husk at normal kroppstemperatur er 37 °C
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

2 mol metanol, CH3OH, dannar 0,80 mol dimetyleter, CH3OCH3, i ein kondensasjonsreaksjon.
Kva er utbyttet i denne reaksjonen i prosent av teoretisk mogleg utbytte?
A. 12,5 % B. 25 % C. 40 % D. 80
Så morro at du kom opp i kjemi! 6´r skal vi prøve å ordne deg!

Du trenger ikke alltid gå via gram. Et eks. Først skriver vi reaksjons likningen, og ser at 2 mol $CH_3OH$ gir oss 1 mol $CH_3O_CH_3$ altså 2:1

Dette betyr at Vi kan høyest danne 1 mol dimetyleter. utbytte blir derfor 0.8/1 * 100% = 80% D er riktig.
stimorolextra skrev:Hvordan vil massespekteret til Br2^+ se ut?
Jeg antar at jeg får høyeste topp på 160 u siden dette er mest stabilt (ikke en isotop), og så får jeg to topper med isotopene til brom og de toppene må være like høye (men lavere enn molekylionet?). Men dette må være feil.... Hvordan er det egentlig?
Brom har to isotopere. En ved 81 og den stabile ved 79. Ettersom vi har $Br_2$ vil hvert bromatom har nesten like stor sjanse for å være den ene isotopen som den andre, vil det gi 3 topper i forholdet 1:2:1.
Stimorolextra skrev:2,2-dimetylpropansyre gir bare to topper i et NMR-spekter. Dette må si at det bare er 2 ulike hydrogenmiljøer? Er det ikke egentlig 3? Eller må jeg tenke sånn at når jeg speilvender molekylet, så er det kun 2 miljøer som "endrer seg"?
Det blir som her om dagen, da vi diskuterte NMR
2-2Dimetylpropansyre ser sånn ut:

$COOH-C(CH_3)_2-CH_3$ Alle CH_3 molekylene er koblet til samme C-atom. Tenk at Alle $CH_3$ molekylene kan bytte plass.
stimorolextra

Kjemikern skrev:
2 mol metanol, CH3OH, dannar 0,80 mol dimetyleter, CH3OCH3, i ein kondensasjonsreaksjon.
Kva er utbyttet i denne reaksjonen i prosent av teoretisk mogleg utbytte?
A. 12,5 % B. 25 % C. 40 % D. 80
Så morro at du kom opp i kjemi! 6´r skal vi prøve å ordne deg!


Jaa, flott!! :) Ser ut til at veien frem til den 6eren er lang å gå, men ingenting er vel umulig? Det får i hvert fall være målet (selv om jeg kanskje ikke ligger særlig bra an for tiden hehe) 8-) Setter stor pris på hjelp!
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:
Jaa, flott!! :) Ser ut til at veien frem til den 6eren er lang å gå, men ingenting er vel umulig? Det får i hvert fall være målet (selv om jeg kanskje ikke ligger særlig bra an for tiden hehe) 8-) Setter stor pris på hjelp!

Ingenting er umulig! Spør om det du er usikker på, så skal jeg prøve å gi deg svaret. Jobb med alle tidligere eksamener, slik at du har klar for alle oppgaver eksamen har å by på. Har du tid til overs. Begynn å les litteratur på engelsk. Jo mer du kan jo bedre =)
Stimorolextra

Kjemikern skrev:
stimorolextra skrev:
Jaa, flott!! :) Ser ut til at veien frem til den 6eren er lang å gå, men ingenting er vel umulig? Det får i hvert fall være målet (selv om jeg kanskje ikke ligger særlig bra an for tiden hehe) 8-) Setter stor pris på hjelp!

Ingenting er umulig! Spør om det du er usikker på, så skal jeg prøve å gi deg svaret. Jobb med alle tidligere eksamener, slik at du har klar for alle oppgaver eksamen har å by på. Har du tid til overs. Begynn å les litteratur på engelsk. Jo mer du kan jo bedre =)
Ja, jeg prøver å jobbe meg grundig gjennom eksamensoppgavene sånn at jeg virkelig skjønner hvorfor ting er som de er! :-) Det er bare det som er så dumt at tiden ikke strekker til alt jeg skulle ha gått gjennom, så det blir vanskelig å lære seg alt. Har biologieksamenen nå på fredag som jeg også må øve mye til, og etter det er det bare noen få dager som jeg kan bruke til kjemiøving :?
stimorolextra

Kjemikern skrev:
2 mol metanol, CH3OH, dannar 0,80 mol dimetyleter, CH3OCH3, i ein kondensasjonsreaksjon.
Kva er utbyttet i denne reaksjonen i prosent av teoretisk mogleg utbytte?
A. 12,5 % B. 25 % C. 40 % D. 80
Så morro at du kom opp i kjemi! 6´r skal vi prøve å ordne deg!

Du trenger ikke alltid gå via gram. Et eks. Først skriver vi reaksjons likningen, og ser at 2 mol $CH_3OH$ gir oss 1 mol $CH_3O_CH_3$ altså 2:1

Dette betyr at Vi kan høyest danne 1 mol dimetyleter. utbytte blir derfor 0.8/1 * 100% = 80% D er riktig.
Men hvordan kom du egentlig frem til reaksjonslikningen? Var det bare å balansere på vanlig måte? :)
stimorolextra

Sliter sånn med å sette opp reaksjonslikningen ettersom jeg ikke vet hva metanol skal reagere med for å danne dimetyleter... Det kan jo nesten virke som det er metanol som reagerer med metanol og det blir spaltet av vann. Men hvordan skal jeg vite dette? Har egentlig ikke lært hvordan man danner en eter og hvilke stoffer som kan gjøre det.
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

stimorolextra skrev:Sliter sånn med å sette opp reaksjonslikningen ettersom jeg ikke vet hva metanol skal reagere med for å danne dimetyleter... Det kan jo nesten virke som det er metanol som reagerer med metanol og det blir spaltet av vann. Men hvordan skal jeg vite dette? Har egentlig ikke lært hvordan man danner en eter og hvilke stoffer som kan gjøre det.

Eter-bindinger er pensum fra kjemi 1 om jeg ikke tar feil. Men generelt så lager vi etere ved å la to alkoholer reagere med hverandre. Hvis noe kondenserer hva er et av produktene da?

Dimetyleter er helt riktig som du sier ved og la to metanol molekyler reagere med hverandre.


Fra produktet $CH_3OCH_3$ ser jeg at to 2 $CH_3OH$ har reagert med hverandre og dannet et av produktet. Dette kommer av at $CH_3-OH + HO-CH_3$ reagerer med hverandre.

På denne måten vet jeg at det er 2:1 forhold
stimorolextra

Du fordeler ei kald løysning med oppløyste salt på to reagensrør. Til det eine reagensrøret tilset du litt HCl(aq). Det blir inga felling. Til det andre tilset du litt H2SO4(aq). Det blir ei kvit felling.
Kva for ei av desse saltblandingane kan finnast i løysninga?
A. NiCl2 og Cu(NO3)2 B. Pb(NO3)2 og BaCl2 C. BaCl2 og CaCl2 D. Ca(NO3)2 og Pb(NO3)2

Når jeg skal finne ut av dette, skal jeg da se i løselighetstabell, eller skal jeg se i spenningsrekken (får jo reaksjon når oksidert form står over redusert form)?

Og det at jeg har opplyst at det er en kald løsning, hva har det å si for resultatet i forhold til varm løsning?
stimorolextra

Når man lager en buffer, så tar man jo som regel utgangspunkt i en svak syre. Men det går vel også fint an å lage en buffer med utgangspunkt i en svak base?
stimorolextra

Kva for eit av stoffa kan gi ein buffer saman med HCl?
A. NH4Cl B. NaOH C. NaNO2 D. NaNO3

Jeg ser at A er utelukket fordi dette ikke vil danne en buffer (hvordan vil egentlig reaksjonen i A se ut?), jeg ser også at B er utelukket siden det er en sterk base. Jeg vil også tro at D er utelukket siden NO3^- er den korresponderende basen til den sterke syren salpetersyre, og at dette dermed er et nøytralt anion (?). Derfor vil jeg tro at C er riktig.
Svar