hva er dine beste tips ved matte eksamen? hvilke elementer i besvarelsen kan trekke opp helhetsinntrykket? har du eksempler?Nebuchadnezzar wrote:Ser at kravet for 6 ble nedjustert til 90% i fjor, og basert på årets eksamen regner jeg med det grensen blir det samme i år.
https://dok.udir.no/DokumenterAndrekata ... riode=Alle
Merk at en nedjustering til 90% faktisk ikke er så mye. Det er en forskjell fra 56 til 54 poeng eller en forskjell på 3.333... prosentpoeng. Til sammenligning så er karaktergrensen for A på NTNU også 90%, selv om strykgrensen er LANGT hardere enn på VGS. Så dere har vært fall noen lyspunkter
NTNU
A: 90–100 poeng (90%)
B: 77–89 poeng (77%)
C: 65–76 poeng (65%)
D: 53–64 poeng (53%)
E: 41–52 poeng (40%)
F: 0–40 poengEllers kan jeg nevne at det å være sensor er en av de beste delene av å være lektor. Det å kunne le manisk høyt av slurvefeil og gi null poeng er en fantastisk følelse. God innsats, fin føring, korrekte mellomregninger teller ingenting om svaret er feil.VGS
6: 56-60 poeng (93%)
5: 46-55 poeng (76.67%)
4: 36-45 poeng (60%)
3: 25-35 poeng (41.67%)
2: 14-24 poeng (21.67%)
1: 0-13 poeng
Alt det jeg skrev ovenfor er selvsagt tull. Sensorer er mennesker de og. De har årevis med erfaring med å tolke oppgaver og å vurdere helhetsinntrykket på besvarelsen din. Så små feil underveis ødelegger ikke nødvendigvis. Sensorer drar på sammrettingskurs hvor de retter besvarelser sammen, slik at de skal vektlegge det samme. I tillegg er det alltid to sensorer som retter besvarelsen din (og de er overraskende nok som regel enig). Ikke minst så skal de alltid lete etter ting som kan trekke opp besvarelsen din, ikke ned.
Kort oppsumert gjør Sensorer som regel en flott og korrekt jobb. Får du dessverre en dårlig karakterer er det nok sannsynlig din egen feil. (Om en så stor del av karaktereren din i et fag skal kun basereres på en vurdering får bli en annen diskusjon).
takk på forhånd