Oppgaveteksten lyder: Temperaturen i atmosfæren varierer mye fordi ozonlaget og drivhuseffekten påvirker de forskjellige luftlagene. På et bestemt sted like ved ekvator ble temperaturen T(x) en dag målt i forskjellige høyder x over bakken. Tabellen viser noen av resultatene. X (km) : 5, 15, 25, 35, 45, 55, 75. T(x)(celsius): 0, -40, -45, -30, -10, 0, -70.
a) Finn ved regresjon den tredjegradsfunksjonen T som passer best med tabellverdiene.
b) Hva var temperaturen på bakken denne dagen?
c) Tegn grafen til T når x ligger mellom 0 og 75.
a) Jeg trykker Vis - regneark i geogebra. Legger inn verdiene i regnearket. Markerer alle verdiene og høyreklikker Lag - liste med punkt. Flytter og forminsker slik at jeg får fram alle punktene. Kurven får 3 buer. I inntastingsfeltet skriver jeg RegPoly[Liste, 3]. Får fram kurvestreken. Funksjonen kommer fram i algebrafeltet og den er f(x)=0x^3 + 0.29x^2 - 8.94x + 37.81.
I fasiten skal det være: T(x)= -0.0025x^3 + 0.2875x^2 - 8.9375x + 37.8125.
Hvorfor får jeg ikke dette svaret om mitt er feil?
b) Taster inn f(0) for å finne temperatur ved bakken. Får 37.81 grader celsius. Fasiten sier ca. 38 grader celsius så det stemmer jo greit.
c) Klikker på funksjonslinja i algebrafeltet og taster inn: Funksjon[0x^3 + 0.29x^2 - 8.94x + 37.81, 0,75]. Og så langt kommer jeg før jeg skjønner at det ikke stemmer fordi at kurven nå ligger utenfor alle punktene bortsett fra det første ved x=0.
Håper det var forståelig og at en eller flere snille sjeler vil hjelpe meg så jeg kommer meg videre