R1 Sannsynlighet oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
kognitivdissonans

Hei, sliter litt med denne...

I et selskap skal 8 personer sitter ved et rundt bord...

1. På hvor mange måter kan de sitte ved bordet?
2. På hvor mange måter kan de sitte i forhold til hverandre? (hvis vi har en plassering og alle flytter seg for eksempel én plass til høyre, så har de samme plassering i forhold til hverandre.)

Ser at noen har spurt om dette før, men fant ikke svar i den tråden ... :(
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

Nr 1 er jeg ganske sikker på at er 8! altså 8*7*6*5...*1. Fordi førstemann har 8 mulige plasser, neste har 7 osv. Nr 2 er litt usikker på hvordan man skal tolke.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Åtte ganger færre kombinasjoner?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Nå skal dere ta dette med en klype salt, fordi sannsynlighet er langt fra min sterkeste side, men er ikke antall permutasjoner i en sirkel gitt ved [tex](n-1)![/tex] og ikke [tex]n![/tex] ? Fordi sirkelen er en lukket krets, og derfor ikke får like mange muligheter for rekkefølger som en åpen krets.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Dolandyret skrev:Nå skal dere ta dette med en klype salt, fordi sannsynlighet er langt fra min sterkeste side, men er ikke antall permutasjoner i en sirkel gitt ved [tex](n-1)![/tex] og ikke [tex]n![/tex] ? Fordi sirkelen er en lukket krets, og derfor ikke får like mange muligheter for rekkefølger som en åpen krets.
jo, kalles sirkulær permutasjon =)
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
LektorH
Cantor
Cantor
Innlegg: 102
Registrert: 28/05-2015 15:04

Slik jeg tolker oppgaveteksten handler 1. om absolutt plassering, så det blir 8! slik Neon sier, mens oppgave 2. er sirkulær permutasjon, fordi man bare skal se på hvordan de sitter i forhold til hverandre.
Svar