Matteoppgave

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
coco007

Har en oppgave hvor jeg skal lage en matte-presentasjon hvor temaet er friluftsliv. Jeg har lyst til å ta med noe om statistikk og da tenker jeg at en fisketur er perfekt. Men jeg synes det blir litt for enkelt å bare ta jeg fikk 5, ørret, 2 laks og 4 abbor (tok de fiskene jeg kom på). hva er typetallet, medianen og gjennomsnitt. Har noen noen tips for å gjøre oppgaven mer avansert. Eller noe annet som er mer relevant?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

coco007 skrev:Har en oppgave hvor jeg skal lage en matte-presentasjon hvor temaet er friluftsliv. Jeg har lyst til å ta med noe om statistikk og da tenker jeg at en fisketur er perfekt. Men jeg synes det blir litt for enkelt å bare ta jeg fikk 5, ørret, 2 laks og 4 abbor (tok de fiskene jeg kom på). hva er typetallet, medianen og gjennomsnitt. Har noen noen tips for å gjøre oppgaven mer avansert. Eller noe annet som er mer relevant?
Du kunne jo dratt på fisketur med 3-4 venner? Om du da tar med resultatet av fiskingen deres i utregningene dine også, så blir det litt mer "fyll" i oppgaven. Det ville også gjort at du faktisk kunne vist typetall :wink:
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
ErikAndre
Cayley
Cayley
Innlegg: 87
Registrert: 15/02-2016 20:21

Et annet forslag er at du kanskje fikk seks fisk med forskjellig vekt (1,2 kg; 1,9 kg; osv.), og kan føre statistikk på vekten?
Svar