HJELP MED FYSIKK 1!!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Hei!

Jeg forbereder meg til fysikk 1 eksamen, (håper jeg kommer opp), og har noe jeg trenger hjelp med :D

Jeg driver med fysikk og teknologi, og har fra læreren vår fått en oversikt over hva man burde av transistorer og sensorer til eksamen. Om jeg skal utføre et transistor forsøk blir det vel dette. Jeg greier å bygge den, men jeg trenger virkelig hjelp med dette:

• Forklar hvordan sensoren fungerer med karakteristikk
• Gi eksempler på hvordan sensoren brukes
• Redegjør for sensorens begrensninger

Her er den, med kretsen:
Bilde


Jeg hadde vært veldig takknemlig om noen kunne hjelpe meg med de punktene, og hvordan jeg kan forklare det på en muntlig eksamen!

Takk :)
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

noen?
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

haster?
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Du får hjelp når noen har tid til overs(Eller har peiling på dette). Det hjelper ikke å bumpe tråden.


En annen idé er å lese fysikkboken, hva sier den angående lys sensorer?
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Kjemikern skrev:Du får hjelp når noen har tid til overs(Eller har peiling på dette). Det hjelper ikke å bumpe tråden.


En annen idé er å lese fysikkboken, hva sier den angående lys sensorer?

Jeg skjønner. Har lest i boken, men den gir ingen god forklaring!
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

lysbringer skrev:
Kjemikern skrev:Du får hjelp når noen har tid til overs(Eller har peiling på dette). Det hjelper ikke å bumpe tråden.


En annen idé er å lese fysikkboken, hva sier den angående lys sensorer?

Jeg skjønner. Har lest i boken, men den gir ingen god forklaring!

Denne er fin:
http://www.explainthatstuff.com/diodes.html

Skulle gjerne ha hjulpet deg, men er nok ganske rusten her.

Zell er flink på å forklare slike fenomener
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Kjemikern skrev:
lysbringer skrev:
Kjemikern skrev:Du får hjelp når noen har tid til overs(Eller har peiling på dette). Det hjelper ikke å bumpe tråden.


En annen idé er å lese fysikkboken, hva sier den angående lys sensorer?

Jeg skjønner. Har lest i boken, men den gir ingen god forklaring!

Denne er fin:
http://www.explainthatstuff.com/diodes.html

Skulle gjerne ha hjulpet deg, men er nok ganske rusten her.

Zell er flink på å forklare slike fenomener
Takk for linken! :D

Vi får vel bare håpe Zell ser forumet!
Gjest

Hvis jeg ikke tar feil, så var vel du oppe i S1? Etter hva jeg har hørt kommer man bare opp i en eksamen i andre klasse.
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Gjest skrev:Hvis jeg ikke tar feil, så var vel du oppe i S1? Etter hva jeg har hørt kommer man bare opp i en eksamen i andre klasse.
Jeg var oppe i S1 ja, men vil forsatt forbrede meg i de andre fagene ettersom det er en bitteliten sjanse for at man kan komme opp i flere fag. Både mamma og læreren min kom både opp i matte skriftlig og kjemi :lol:
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

lysbringer skrev:
Gjest skrev:Hvis jeg ikke tar feil, så var vel du oppe i S1? Etter hva jeg har hørt kommer man bare opp i en eksamen i andre klasse.
Jeg var oppe i S1 ja, men vil forsatt forbrede meg i de andre fagene ettersom det er en bitteliten sjanse for at man kan komme opp i flere fag. Både mamma og læreren min kom både opp i matte skriftlig og kjemi :lol:
Det slo faktisk ikke meg :shock:


Fra SNL:
Alle elever på vg2 studieforberedende utdanningsprogram skal trekkes ut til eksamen i ett fag, skriftlig, muntlig eller muntlig-praktisk. I enkelte læreplaner åpnes det for at elevene kan trekkes ut i både skriftlig og muntlig.
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Drezky skrev:
lysbringer skrev:
Gjest skrev:Hvis jeg ikke tar feil, så var vel du oppe i S1? Etter hva jeg har hørt kommer man bare opp i en eksamen i andre klasse.
Jeg var oppe i S1 ja, men vil forsatt forbrede meg i de andre fagene ettersom det er en bitteliten sjanse for at man kan komme opp i flere fag. Både mamma og læreren min kom både opp i matte skriftlig og kjemi :lol:
Det slo faktisk ikke meg :shock:


Fra SNL:
Alle elever på vg2 studieforberedende utdanningsprogram skal trekkes ut til eksamen i ett fag, skriftlig, muntlig eller muntlig-praktisk. I enkelte læreplaner åpnes det for at elevene kan trekkes ut i både skriftlig og muntlig.
Muntlig eksamen er jo lokalt, så du kan sikkert spørre rådgiveren på skolen din om det er mulig. De er ofte snille og hinter til det! Lykke til på Onsdag :D
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

Praksis er at det kun er én eksamen for elever i vg2 studieforberedende, men det er riktig at det er en ørliten teoretisk sjans for at en kan bli trekt opp i begge deler. Jeg har ikke hørt om at dette har skjedd på lang tid, så jeg ville ikke brydd meg for mye om det.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Dolandyret skrev:Praksis er at det kun er én eksamen for elever i vg2 studieforberedende, men det er riktig at det er en ørliten teoretisk sjans for at en kan bli trekt opp i begge deler. Jeg har ikke hørt om at dette har skjedd på lang tid, så jeg ville ikke brydd meg for mye om det.
Like greit å være forberedt :)
Drezky
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1023
Registrert: 06/12-2014 17:43

Lykke til på Onsdag :D
Liten digresjon; hva skjer på onsdag?
[tex]i*i=-1[/tex]



Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Drezky skrev:
Lykke til på Onsdag :D
Liten digresjon; hva skjer på onsdag?
Det er jo trekk på Onsdag om jeg ikke tar feil? :lol:
Svar