SKAL JEG SNAKKE OM ULEMPENE?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Hei, jeg driver med et prosjekt der jeg forsker på en tyvealarm transistor. Jeg har fått spørsmål fra læreren min, og trenger hjelp med en liten ting:

-Hva vil dette si; • Redegjør for sensorens begrensninger

Skal jeg da snakke om ulempene?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja, det finnes ting som transistoren IKKE kan gjøre, som andre redskaper kan gjøre bedre. Forklar om disse.
Bilde
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Aleks855 skrev:Ja, det finnes ting som transistoren IKKE kan gjøre, som andre redskaper kan gjøre bedre. Forklar om disse.
Har du noen forslag? Jeg har lest i boken, og finner ikke noe spesielt der. Jeg skal skrive om begrensningene til en LDR/fotomotstand. Har du noen linker som kunne ha hjulpet meg frem?


Takk for svar forresten!
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Jeg har dessverre ikke så mye erfaring med svakstrøm-systemer. Jeg ville heller forhørt meg på http://electronics.stackexchange.com/ - Der har de overlegen peiling på denslags.
Bilde
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Aleks855 skrev:Jeg har dessverre ikke så mye erfaring med svakstrøm-systemer. Jeg ville heller forhørt meg på http://electronics.stackexchange.com/ - Der har de overlegen peiling på denslags.
Takk for linken, jeg spurte der, og fikk dette som svar. Uheldigvis suger jeg til å oversette til norsk, og forstår ikke det Google oversetter. Kunne du/noen hjulpet meg med han/hun mener?

Bilde
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

De er trege (i alle fall sammenliknet med fotodioder), så de er OK for å indikere lysnivåer, men ikke OK for å motta optisk kommunikasjon.

De er veldig temperaturavhengig, så de er ikke OK for stabile, repeterbare, presise lynivåmålinger.

Med det sagt; de har en veldig, veldig treg 'hale' når de øker motstanden i mørket.

---

Jeg vet ikke hva som menes med "hale" her, men det er veldig mye kontekst som mangler også. For det første virker det som svaret omhandler LDR, men det du spurte om her var transistorer.
Bilde
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Aleks855 skrev:De er trege (i alle fall sammenliknet med fotodioder), så de er OK for å indikere lysnivåer, men ikke OK for å motta optisk kommunikasjon.

De er veldig temperaturavhengig, så de er ikke OK for stabile, repeterbare, presise lynivåmålinger.

Med det sagt; de har en veldig, veldig treg 'hale' når de øker motstanden i mørket.

---

Jeg vet ikke hva som menes med "hale" her, men det er veldig mye kontekst som mangler også. For det første virker det som svaret omhandler LDR, men det du spurte om her var transistorer.
Jeg spurte om en sensor, LDR sensor.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

lysbringer skrev:
Aleks855 skrev:De er trege (i alle fall sammenliknet med fotodioder), så de er OK for å indikere lysnivåer, men ikke OK for å motta optisk kommunikasjon.

De er veldig temperaturavhengig, så de er ikke OK for stabile, repeterbare, presise lynivåmålinger.

Med det sagt; de har en veldig, veldig treg 'hale' når de øker motstanden i mørket.

---

Jeg vet ikke hva som menes med "hale" her, men det er veldig mye kontekst som mangler også. For det første virker det som svaret omhandler LDR, men det du spurte om her var transistorer.
Jeg spurte om en sensor, LDR sensor.
"Hei, jeg driver med et prosjekt der jeg forsker på en tyvealarm transistor." :roll:
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
lysbringer
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 160
Registrert: 10/01-2016 21:22

Dolandyret skrev:
lysbringer skrev:
Aleks855 skrev:De er trege (i alle fall sammenliknet med fotodioder), så de er OK for å indikere lysnivåer, men ikke OK for å motta optisk kommunikasjon.

De er veldig temperaturavhengig, så de er ikke OK for stabile, repeterbare, presise lynivåmålinger.

Med det sagt; de har en veldig, veldig treg 'hale' når de øker motstanden i mørket.

---

Jeg vet ikke hva som menes med "hale" her, men det er veldig mye kontekst som mangler også. For det første virker det som svaret omhandler LDR, men det du spurte om her var transistorer.
Jeg spurte om en sensor, LDR sensor.
"Hei, jeg driver med et prosjekt der jeg forsker på en tyvealarm transistor." :roll:
Ja, jeg forsker på den, men en tyvalarm transistor inneholder flere komponenter! Slik som sensoren..
Svar