Jeg ønsker å ta matte 1T når jeg begynner i 10.trinn og hadde egentlig tenkt å velge det som valgfag på ungdomskolen, men ofc så sluttet de med matte 1T akkurat det året -_-
Kan jeg ta matte 1T utenfor ungdomskolen eller burde jeg søk gjennom skolen jeg går på for å få tatt matte 1T?
Vet noen om det blir for vanskelig å ta matte 1T når du kanskje må bruk fritiden din istedenfor skoletiden din på det? xD
Noen venner sa at det var 1T var tidsslukende så håper jeg ikke treng å dra til en annen ungdomskole for å ta det...
Men tar imot alle mulige forslag, vil gjerne vite hvordan det er å ta matte 1T på ungdomskolen hvis dere vet det ^-^
Kan jeg ta matte 1T på ungdomskolen...
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Lagrange
Det finnes vel undervisningsvideoer i 1T på campus inkrement, og helt sikkert på youtube også. Om en mattelærer på ungdomsskolen har kunnskap nok i 1T hadde jo det muligens vært mulig å få hjelp fra han også. Det lureste er nok å ta kontakt med skolen og høre med de om hvilke muligheter du har.
Dette tror jeg administrasjonen på skolen din vet mye bedre enn noen her så du burde nok spørre dem. Når det gjelder vanskelighetsgrad kan det fort bli en ganske krapp overgang for de fleste 10.klassinger. Du burde med andre ord være ganske sikker på ditt eget nivå i matte om du skal prøve deg. Jeg ville hatt en soleklar 6'er og surfet meg gjennom mattetimene før jeg forsøkte det om jeg var deg. Selv om man strengt tatt ikke trenger 6'er i 9. for å prestere i 1T så handler det også noe om hvilket utbytte du har av læringen dersom du ønsker å ta 1T. Det er liksom ikke vits i å ta et fag fra høyere årskurs "bare for å ta et fag fra høyere årskurs" og ende opp med 4 i det når man egentlig er kjempeflink i matte. Med mindre du føler deg klar til å gjøre hele hoppet opp til 1T, ikke gjør halve.
For å få vite litt mer om hvilket nivå du burde inneha for å følge med i 1T undervisningen kan du dra til ditt nærmeste bibliotek i sommerferien og finne en 1T bok som du kan bla litt i. 1T sigma eller sinus burde passe fint.
Her er også noen (lette) vanlige 1T oppgaver så kan du se hva du syns:
- Regn ut: $5^{\frac{1}{2}}$
- Regn ut og skriv på standardform: $\frac{1,8 \cdot 10^{12}}{0,0005}$
- Snorre har seks blå og 4 rosa ballonger. Han velger tilfeldig ut 3 ballonger.
-Bestem sannsynligheten for at han velger 3 blå ballonger
-Bestem sannsynligheten for at han velger minst en rosa ballong
-Bestem sannsynligheten for at han tar en rosa og to blå ballonger
Jeg tror alt dette skulle være innenfor 9. klasse pensum.
For å få vite litt mer om hvilket nivå du burde inneha for å følge med i 1T undervisningen kan du dra til ditt nærmeste bibliotek i sommerferien og finne en 1T bok som du kan bla litt i. 1T sigma eller sinus burde passe fint.
Her er også noen (lette) vanlige 1T oppgaver så kan du se hva du syns:
- Regn ut: $5^{\frac{1}{2}}$
- Regn ut og skriv på standardform: $\frac{1,8 \cdot 10^{12}}{0,0005}$
- Snorre har seks blå og 4 rosa ballonger. Han velger tilfeldig ut 3 ballonger.
-Bestem sannsynligheten for at han velger 3 blå ballonger
-Bestem sannsynligheten for at han velger minst en rosa ballong
-Bestem sannsynligheten for at han tar en rosa og to blå ballonger
Jeg tror alt dette skulle være innenfor 9. klasse pensum.
Jeg har undervist hele 1T-pensum, og lagt det ut her: http://udl.no/d/1t-matematikkMathPerson045 wrote:Jeg ønsker å ta matte 1T når jeg begynner i 10.trinn og hadde egentlig tenkt å velge det som valgfag på ungdomskolen, men ofc så sluttet de med matte 1T akkurat det året -_-
Kan jeg ta matte 1T utenfor ungdomskolen eller burde jeg søk gjennom skolen jeg går på for å få tatt matte 1T?
Vet noen om det blir for vanskelig å ta matte 1T når du kanskje må bruk fritiden din istedenfor skoletiden din på det? xD
Noen venner sa at det var 1T var tidsslukende så håper jeg ikke treng å dra til en annen ungdomskole for å ta det...
Men tar imot alle mulige forslag, vil gjerne vite hvordan det er å ta matte 1T på ungdomskolen hvis dere vet det ^-^
Anbefaler å kjøpe Sinus 1T i tillegg for å sørge for at du har oppgaver å løse på egen hånd.
Gjør du dette mens du går ungdomsskole vil du surfe lett gjennom matematikken på VGS.
-
- World works; done by its invalids
Du kan melde deg opp til den virtuelle matematikkskolen og ta faget der. Har inntrykk av at det er et ganske profft opplegg. https://dvm.iktsenteret.no/course/view.php?id=57MathPerson045 wrote:Jeg ønsker å ta matte 1T når jeg begynner i 10.trinn og hadde egentlig tenkt å velge det som valgfag på ungdomskolen, men ofc så sluttet de med matte 1T akkurat det året -_-
Den virtuelle matematikkskolen wrote:DVM-1T er for motiverte ungdomsskoleelever med behov for større faglige utfordringer. Her kan de ta faget Matematikk 1T på videregående nivå i tillegg til vanlig undervisning på ungdomsskolen.
DVM1T bruker omvendt undervisning. Elevene går først gjennom fagstoff på egen hånd i form av videoer, animasjoner, tekst og oppgaver, og sender tilbakemelding til læreren, som da kan tilpasse undervisningen etter elevenes behov. Selve undervisningsøktene foregår i et virtuelt klasserom, med egen nettlærer og medelever som er like interessert i matematikk som eleven. Der kan de gå rett på de morsomme og krevende matematikkproblemene, og diskutere fagstoffet i elevgrupper.
Som elev i DVM-1T blir du elev på en videregående skole i faget matematikk 1T og får mulighet til å bli ferdig med faget mens du går på ungdomsskolen. Faget er krevende og vår erfaring er at du bør ha 6 (minst en sterk 5er) i matematikk på ungdomsskolen. Undervisningen skjer etter skoletid to ganger per uke - ca. 60 minutter hver gang. Men dette vil variere noe på de ulike skolene som tilbyr DVM.
Påmelding til DVM-1T gjøres av elevens ungdomsskole. Informasjon om påmelding finnes nedenfor.
Påmeldingsfristen er 25. juni 2016*
*Grunnet stor pågang de siste dagene, har vi valgt å utvide påmeldingsfristen (tidligere 1. juni). Dersom det er ledige plasser etter dette, tar vi inn elever fortløpende (også fra ventelister).
Vi ønsker deg hjertelig velkommen som søker! Nedenfor vil du finne mer utdypende informasjon om tilbudet. Ikke nøl med å ta kontakt med oss for ytterligere spørsmål på dvmsupport@iktsenteret.no