Bokstavregning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
eskil_p

Hei, har helt hjerneteppe på dette. Er jo noen år siden jeg har gått på skole nå.

2ax2-4a2x+6ax-3a(ax+x2)=

Kan noen lage løsningsforslag til denne? Så får jeg sitt om jeg får hjernen i sving på dette.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

eskil_p wrote:Hei, har helt hjerneteppe på dette. Er jo noen år siden jeg har gått på skole nå.

2ax2-4a2x+6ax-3a(ax+x2)=

Kan noen lage løsningsforslag til denne? Så får jeg sitt om jeg får hjernen i sving på dette.
Er x2 ment som [tex]x^2[/tex]? Og hva er det du skal? Faktorisere? Trekke sammen?
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
eskil_p

Hei, ja det er ment som x^2. det skal trekkes sammen
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

eskil_p wrote:Hei, har helt hjerneteppe på dette. Er jo noen år siden jeg har gått på skole nå.

2ax2-4a2x+6ax-3a(ax+x2)=

[tex]2ax^2+4a^2x+6ax-3a(ax+x^2)\\=2ax^2+4a^2x+6ax-3a^2x-3ax^2\\=2ax^2-3ax^2+4a^2x-3a^2x+6ax\\=-ax^2+a^2x+6ax\\=ax(-x+a+6)[/tex]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Post Reply