spørsmål om eksamen privatist

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
inklorar

hvis jeg ønsker å ta opp et fag som privatist (herunder S1-matte) - eksamen hvor jeg fikk 5. Har en 6 i faget i standpunkt. Er det slik at den nye karakteren jeg får på eksamen erstatter både den gamle eksamenskarakteren + standpunkt?

Hvis jeg får dårligere (la oss si 4-5) kan man velge og ikke la denne telle?

Vil jeg tape å ha 6 i standpunkt + 5 på eksamen kontra 5 på ny eksamen? Vet at hvis jeg klarer å få en 6 på eksamen vil det lønne seg. Men vil jeg tape med en 5? Tenker fordi det blir jo færre fag du deler på ettersom (hvis det stemmer at du slår standpunkt- og eksamenskarater sammen). men du får jo én mindre 6'er, og beholder 5'eren?

Hva er matematikken bak det?

La oss si at man har n fag og K karakter.
[tex]Snitt=\frac{\sum K}{n}[/tex]

Hvis den nye karakteren erstatter både gammel standpunkt + eksamen gir det:
[tex]Snitt=\frac{\sum K-(den\,\,gamle\,karakteren)}{n-1}[/tex]
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

Si at du har 120 skolepoeng og 24 karakterer. Det gir et snitt på 5.0. Du tar S1 som privatist og får fem på eksamen. Da har du nå 120 - 6 = 114 skolepoeng og 23 karakterer. 114/23 = 4.96 < 5. Du tjener ingenting på å ta opp S1, siden om du får sekser på privatisteksamen, vil du få 115 skolepoeng, og 115/23 = 5.0 =)

Forøvrig har http://www.utdanning.no en grei karakterkalkulator.
Inklorar

Fysikkmann97 wrote:Si at du har 120 skolepoeng og 24 karakterer. Det gir et snitt på 5.0. Du tar S1 som privatist og får fem på eksamen. Da har du nå 120 - 6 = 114 skolepoeng og 23 karakterer. 114/23 = 4.96 < 5. Du tjener ingenting på å ta opp S1, siden om du får sekser på privatisteksamen, vil du få 115 skolepoeng, og 115/23 = 5.0 =)

Forøvrig har http://www.utdanning.no en grei karakterkalkulator.
Dette virker jo absurd? Man tjener ingen ting på å ta opp en eksamen man har 5 i fra før gitt st man har 6 i standpunkt??? Ser matematikken, men klarer ikke å akseptere det. Klarer du å føre et generisk eksempel?
inklorar

La oss si da at vi har

130 poeng

24 fag

[tex]Snitt=\frac{65}{12}=5.416666667[/tex]

får 6 på ny eksamen --> ståndpunkt og gammel eksamenkarakter försvinner:

23 fag da .
-5 i poeng

[tex]Snitt(ny)=\frac{130-5}{23}=\frac{125}{23}=5.434782609[/tex]

ergo du vinner poeng!!

hvordan forklarer du dette?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Fordi i eksempelet til Fysikkmann97 regnet han med 120 poeng og 24 fag. Da vil ikke snittet endre seg om du får 6, siden 120/24=5 vil ikke den 5ern du hadde fra før ha noe å si på snittet.
Har du under 5 i snitt, tar opp S1 og får 6 vil snittet ditt gå ned. Dette fordi at en 5er og en 6er drar opp mer enn kun en 6er.
Har du over 5 i snitt, tar opp S1 og får 6 vil snittet ditt stige.

Privatistkarakteren erstatter alle tidligere karakterer i faget. Denne karakteren telles kun om den gagner snittet.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Inklorar

Dolandyret wrote:Fordi i eksempelet til Fysikkmann97 regnet han med 120 poeng og 24 fag. Da vil ikke snittet endre seg om du får 6, siden 120/24=5 vil ikke den 5ern du hadde fra før ha noe å si på snittet.
Har du under 5 i snitt, tar opp S1 og får 6 vil snittet ditt gå ned. Dette fordi at en 5er og en 6er drar opp mer enn kun en 6er.
Har du over 5 i snitt, tar opp S1 og får 6 vil snittet ditt stige.

Privatistkarakteren erstatter alle tidligere karakterer i faget. Denne karakteren telles kun om den gagner snittet.
Oi det visste jeg ikke.

Så konklusjonen er :

Person som har høyere enn 5 i snitt ( kan ikke være 5 .0 ) --> tar opp eksamen ->> lønner seg

Person som har mindre en 5 i snitt --> tar opp eksamen - taper bare på det
Post Reply