noen forskjellige oppgaver...

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy

Hallo folkens! :P

Har noen oppgaver jeg må løse, men akkurat nå sitter jeg her og grubler...

Her er første oppgave:

Et av båtselskapene som trafikkerer mellom Norge og Danmark, bruker disse forutsetningene:

Avgang fra Norge kl. 22.50

Seiletid til Danmark 8 1/4 time (8t og 15min)

Fart til Danmark 15,5 knop ( 28,....km/t)

Opphold i Danmark 6 3/4 time ( 6t og 45min)

Fart fra Danmark til Norge 21 knop (38,85km/t)

a) Når er båten etter seileplanen framme i Danmark?

b) Hvor stor avstand er det mellom Danmark og Norge? Vi forutsetter at båten går i en rett linje fra kai til kai.

c) Når vil båten være tilbake i Norge?

Har regnet ut oppgaven, men for sikkerhets skyld må jeg ha litt hjelp...
Kan noen være så snille og hjelpe meg med denne oppgaven fort, og vise hvordan den skal løses....

Oppgave 2:

Ole og Mari kjøper en duk til mor og far i julepresang. Duken har målene 300cm * 120cm.

a) Hvor mange kvadratmeter(m2) er duken?

b) Hvor mange prosent kortere er den korte siden enn den lengste?

Under vask krympet duken med 15cm på den lengste siden og tilsvarende på den korte siden.

c) Hvor mange prosent krymper duken?

d) Hvor mange kvadratmeter er duken etter vask?

e) Hvor mange prosent har arealet av duken krympet?

Oppgave 3:

Molly, Mona og Morten samler på frimerker. Molly har fire ganger så mange frimerker som Morten. Mona har 500 frimerker mer enn Morten. De har 6500 frimerker til sammen. Hvor mange av frimerkene har Molly?

svar: her har jeg funnet ut ved hjelp av gjetting(hehe) at Molly skal ha 4000 merker, mens Mona her 1500 og Morten 1000 frimerker...
men det var kun gjetting...er det noen som kan hjelpe meg å løse denne oppgaven...

Takker og bukker for gode og raske svar!

gb
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Knut Erik
Tyrann
Tyrann

Oppgave 3:

Molly, Mona og Morten samler på frimerker. Molly har fire ganger så mange frimerker som Morten. Mona har 500 frimerker mer enn Morten. De har 6500 frimerker til sammen. Hvor mange av frimerkene har Molly?

La oss først definere hvor mange frimerker hver enkelt person har.
Molly: x + 500
Mona: x * 4
Morten: x

Vi vet at til sammen skal de ha 6500 frimerker.

(x + 500) + 4x + x = 6500
6x + 500 = 6500
6x = 6000

x = 1000

Nå som vi har funnet X, kan vi sette det inn øverst.
Molly: 1000 + 500 = 1500
Mona: 1000 * 4 = 4000
Morten: 1000 = 1000
Post Reply