Hei!
Lurer på om noen kan forklare hvordan jeg skal gå fram i en deloppgave.
Oppgaveteksten er:
Fire vanlige mynter kastes uavhengig av hverandre. Hva er sannsynligheten for at vi får minst to mynt? (I a-oppgaven skal man finne sannsynligheten for at alle gir mynt, den klarte jeg ved å bruke formelen for binomisk sannsynlighet).
Jeg har prøvd å lage valgtre og se på hvor mange utfall man har med to mynt og to kron, tre mynt og en kron, og fire mynt. Jeg lurer på om jeg kan løse oppgaven med formelen P(X=k)=(n over k)·pk·(1−p)^n−k ? Trenger egentlig hjelp til å forstå hvordan jeg skal tenke.
Binomisk sannsynlighet
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
[tex]P=\frac{gunstige}{mulige}[/tex]
Hvor [tex]2^4[/tex] er antall mulige og gunstige blir: [tex]\binom{4}{2}=\frac{4!}{2!(4-2)!}=6[/tex]
Mulige:
K=Kron, M= Mynt
[tex]P=\frac{6}{2^4}=\frac{3}{8}[/tex]
Men enklere å bare plotte inn i binomisk fordeling formelen.
[tex]P(X=2)=\binom{4}{2}*\left ( \frac{1}{2} \right )^2*\left (1-\frac{1}{2} \right )^{4-2}=\frac{3}{8}[/tex]
Hvor [tex]2^4[/tex] er antall mulige og gunstige blir: [tex]\binom{4}{2}=\frac{4!}{2!(4-2)!}=6[/tex]
Mulige:
K=Kron, M= Mynt
[tex]P=\frac{6}{2^4}=\frac{3}{8}[/tex]
Men enklere å bare plotte inn i binomisk fordeling formelen.
[tex]P(X=2)=\binom{4}{2}*\left ( \frac{1}{2} \right )^2*\left (1-\frac{1}{2} \right )^{4-2}=\frac{3}{8}[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Du må vel også ta med P(X=0)? Var i allefall det jeg gjordezell wrote:Minst to mynt: [tex]P(X\geq 2) = P(X=2)+P(X=3)+P(X=4) = 1-P(X=1)[/tex]

Nå så jeg det, begge deres svar er feil jo. Svaret skal bli 11/16. Man må også ta med P(X=0), så det blir 1-((P(x=1)+P(x=0))