Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
" Funksjonen f er definert ved f(x,y)=y+x. Vis at [tex]\nabla f[/tex] står vinkelrett på alle pnkt på nivåkurven [tex]f(x,y)=2[/tex]
- Tenkte at det er bare å vise at [tex]\nabla f[/tex]*[tex]\vec v[/tex]=0?
* Gradienten står vinkelrett på kurven ved [tex][1,1][/tex]. Men hvordan fant man retningsvektoren igjen?
Gjest wrote:" Funksjonen f er definert ved f(x,y)=y+x. Vis at [tex]\nabla f[/tex] står vinkelrett på alle pnkt på nivåkurven [tex]f(x,y)=2[/tex]
- Tenkte at det er bare å vise at [tex]\nabla f[/tex]*[tex]\vec v[/tex]=0?
* Gradienten står vinkelrett på kurven ved [tex][1,1][/tex]. Men hvordan fant man retningsvektoren igjen?
Siden y = -x. er retningsvektoren: [tex]\,\vec v=[1, - 1][/tex]
og [tex]\nabla f=(1 , 1)[/tex]
som gir:
[tex]\nabla f \cdot \vec v=0[/tex]
[tex]?[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.