Funksjoner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Tar1Psomprivatist

Noen som kan si om man kan finne likningen til grafen når man bare har et bilde av grafene, nullpunktene og bunnpunktet. Noen som kan hjelpe meg her?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Det kommer litt an på hvor eksakt tegninga er.

Det kommer også an på hva slags funksjon det er; polynomfunksjon, eksponentialfunksjon, logaritmefunksjon osv.

Har du et eksempel du lurer på?
Bilde
Tar1Psomprivatist

Det er en andregradsfunksjon. Den er veldig eksakt, men nullpunktene er -1,0 og 3,0 og bunnpunktet er (1,-4). Må jeg kanskje finne stigningstallet?
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

Tar1Psomprivatist skrev:Det er en andregradsfunksjon. Den er veldig eksakt, men nullpunktene er -1,0 og 3,0 og bunnpunktet er (1,-4). Må jeg kanskje finne stigningstallet?
Du vet kanskje at utrykket for en andregradsfunksjon på faktorisert form ser slik ut: a(x-x1)*(x-x2) der x1 og x2 er nullpunktene til funksjonen. Siden du allerede vet nullpunktene til funksjonen kan du sette opp en likning for å finne a ved å bruke f.eks bunnpunktet (eller hvilket som helst annet punkt på grafen).
Svar