Regnerekkefølgen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
mattegjest

Hei Matematikk.net,

Jeg har valgt å ta opp 1T, R1, R2 og Fysikk 1 for ingeniørstudier dette året (Hele året). Tenker at det kommer til å gå bra, da jeg har en god del erfaring med programmering. Men nå som jeg har satt meg ned med 1T boken sliter jeg allerede på de første oppgavene. Har dessverre hull fra hele oppveksten, for jeg ble aldri fulgt opp i matematikk. Antar uansett at dette er en muskel som må bli trent for at mestringen skal medfølge, litt som et programmeringsspråk.

Kan noen fortelle meg hvordan dette gir mening?

Image

og at dermed blir:

Image

Ser virkelig ikke hvordan eksempel 2 kan bli minus?
Aleks855
Rasch
Rasch

Hei!

Først vil jeg bare selvreklamere og linke til de ca. 200 videoene jeg har laga for 1T. Alt er selvfølgelig gratis osv, og ingen registrering er nødvendig.

http://udl.no/d/1t-matematikk

Så til oppgavene dine.

Når du opphøyer et tall i 2. potens, så ganger du det med seg selv. Det vil si at $(-4)^2 = (-4) \cdot (-4) = 16$.

Her tar jeg utgangspunkt i at du er kjent med at å multiplisere to negative tall blir positivt. Eller er det det som er problemet?
Image
Tar1Psomprivatist

På oppgave en så ganger du to negative tall med hverandre som blir positivt, men på oppgave 2, så ganger du 3 negative tall med hverandre som blir negativ.
Minus*Minus=pluss
(-5)*(-5)=25
(-5)*(-5)*(-5)=25*(-5) her ser du at de to første tallene du ganger med blir positivt, men så må du gange enda en gang med det negative tallet (-5)
Mattegjest2

Dette gir perfekt mening, tusen takk til begge! Da antar jeg at som en regel til seg selv, så blir det vel at ganger et negativ tall opphøyd i oddetall vil bli negativ?

Setter også pris på lenken http://udl.no/d/1t-matematikk, antar at den vil komme godt med. Har foreløpig brukt Campus Inkrement, men føler ikke at de går helt i dybden her. Personlig, så liker jeg å lære meg teorien (Altså gå i dybden) så jeg kan appellere teorien til å løse problemer senere. Istedenfor å bare godta at "slik er det".
Post Reply