Hei. Er en oppgave her som jeg står litt fast med:
En bonde hadde tre barn. Han bestemte at den eldste skulle arve 2/5 av dyra, den mellomste 1/3 og den yngste resten.
a) Hvor stor del arvet den yngste? (Denne har jeg klart, og kom frem til at den yngste arvet 4/15, altså 12 dyr.)
b) Hvor mange dyr var det på gården når den yngste arvet tolv dyr? (Her er den jeg står fast med..)
Problemløsning, hjelp!
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Lagrange
gitt at det du fant i a) er riktig, så kan du bare utvide brøken med 3. Da får du [tex]\frac4{15}=\frac4{15}*\frac{3}3=\frac{12}{45}[/tex]Gjest wrote:Hei. Er en oppgave her som jeg står litt fast med:
En bonde hadde tre barn. Han bestemte at den eldste skulle arve 2/5 av dyra, den mellomste 1/3 og den yngste resten.
a) Hvor stor del arvet den yngste? (Denne har jeg klart, og kom frem til at den yngste arvet 4/15, altså 12 dyr.)
b) Hvor mange dyr var det på gården når den yngste arvet tolv dyr? (Her er den jeg står fast med..)
Ser du svaret da?
Eventuelt kan du regne ut hvor mange dyr [tex]\frac1{15}[/tex] er. Siden [tex]\frac4{15}[/tex] er [tex]12[/tex] dyr, må [tex]\frac1{15}[/tex] være [tex]\frac{12}4=3[/tex] dyr. Da er det totalt [tex]3*15=45[/tex] dyr.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."