Brøk med parentes og hele tall

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Guest

Hei!
Driver å øver til privatisteksamen i Sigma 1P boken, så har derfor ingen lærer som kan hjelpe meg og spør derfor heller her!
Kom over en oppgave som jeg synes var vanskelig, den er sikkert lett men parentes og hele tall i brøk er noe jeg har ikke lært meg.. Vet at f.eks. 5 * 4/2, blir 5*4/2, men denne oppgaven innholdt minus istedet for gange, så ble litt usikker! :roll:

Her er oppgavene;

a) ( 2/3 - 1/2 ) * ( 1 - 1/7)

b) 2/3 * ( 1/2 - 1/3 ) * 9/5

Takk på forhånd! :)
Guest

Oppgave b) klarte jeg nå forresten, hadde ikke prøvd meg på den siden jeg ble så frustrert over a) at jeg ga litt opp og forventet at den skulle være vanskelig. Svaret ble 18/90=1/5, men skjønner fremdeles ikke brøken med det hele tallet i seg..
Aleks855
Rasch
Rasch

Løs det som står inni parentesene først.

Her er noen videoer du kan se for å lære mer om brøkregning: http://udl.no/v/1p-matematikk/kapittel- ... brok-1-985
Image
Guest

Gjest wrote:Oppgave b) klarte jeg nå forresten, hadde ikke prøvd meg på den siden jeg ble så frustrert over a) at jeg ga litt opp og forventet at den skulle være vanskelig. Svaret ble 18/90=1/5, men skjønner fremdeles ikke brøken med det hele tallet i seg..
Bare gjør om det hele tallet til en brøk.
1=1/1=7/7
Guest

Aleks855 wrote:Løs det som står inni parentesene først.

Her er noen videoer du kan se for å lære mer om brøkregning: http://udl.no/v/1p-matematikk/kapittel- ... brok-1-985
Ja er det jeg prøver på, men hvordan skal løse ( 1 - 1/7 )? A) oppgaven altså.. Kan du eventuelt linke meg til en video som viser brøk med hele tall?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Gjest wrote:
Aleks855 wrote:Løs det som står inni parentesene først.

Ja er det jeg prøver på, men hvordan skal løse ( 1 - 1/7 )? A) oppgaven altså.. Kan du eventuelt linke meg til en video som viser brøk med hele tall?
1 er det samme som 7/7.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Guest

Gjest wrote:
Gjest wrote:Oppgave b) klarte jeg nå forresten, hadde ikke prøvd meg på den siden jeg ble så frustrert over a) at jeg ga litt opp og forventet at den skulle være vanskelig. Svaret ble 18/90=1/5, men skjønner fremdeles ikke brøken med det hele tallet i seg..
1=1/1=7/7
Takk, fikk det til nå. Er det noe man skal gjøre? Jeg lærte meg nemlig å gange det hele tallet med teller, og så dele på nevner. Sånn som k * a/b blir k*a/b. Gjelder denne formelen bare for multiplikasjon da eller?
Guest

Gjest wrote:
Gjest wrote:
1=1/1=7/7
Takk, fikk det til nå. Er det noe man skal gjøre? Jeg lærte meg nemlig å gange det hele tallet med teller, og så dele på nevner. Sånn som k * a/b blir k*a/b. Gjelder denne formelen bare for multiplikasjon da eller?
Det er riktig at k*a/b=(k*a)/b kun ved multiplikasjon. Når det står + eller - må du først finne en felles nevner før du kan trekke sammen tellerene.

Eksempel med ganging:
$3 \cdot \frac{1}{2} = \frac{3}{2}$
Eksempel med addisjon:
$3 + \frac{1}{2} = \frac{6}{2} + \frac{1}{2} = \frac{6+1}{2} = \frac{7}{2}$
Merk at $3=\frac{3}{1}=\frac{6}{2}$ Når du legger sammen hele tall og brøker burde du alltid starte med å dele det hele tallet på 1 også utvide brøken til du får felles nevner.
Merk også at (dette gjør veldig mange feil) $3\frac{1}{2}$ kan noen ganger bety "3 hele og en halv".
så når det hele tallet skal ganges med brøken $3 \cdot \frac{1}{2}$ "3 ganger en halv" er det viktig å huske gangetegnet, altså $3 \cdot \frac{1}{2}=\frac{3}{2}$ og $3\frac{1}{2}=\frac{3 \cdot 2 + 1}{2} = \frac{7}{2}$ (noen ganger)
Tror det kanskje er her du har forvirringen din fra.
Guest

Takk, fikk det til nå. Er det noe man skal gjøre? Jeg lærte meg nemlig å gange det hele tallet med teller, og så dele på nevner. Sånn som k * a/b blir k*a/b. Gjelder denne formelen bare for multiplikasjon da eller?[/quote]

Det er riktig at k*a/b=(k*a)/b kun ved multiplikasjon. Når det står + eller - må du først finne en felles nevner før du kan trekke sammen tellerene.

Eksempel med ganging:
$3 \cdot \frac{1}{2} = \frac{3}{2}$
Eksempel med addisjon:
$3 + \frac{1}{2} = \frac{6}{2} + \frac{1}{2} = \frac{6+1}{2} = \frac{7}{2}$
Merk at $3=\frac{3}{1}=\frac{6}{2}$ Når du legger sammen hele tall og brøker burde du alltid starte med å dele det hele tallet på 1 også utvide brøken til du får felles nevner.
Merk også at (dette gjør veldig mange feil) $3\frac{1}{2}$ kan noen ganger bety "3 hele og en halv".
så når det hele tallet skal ganges med brøken $3 \cdot \frac{1}{2}$ "3 ganger en halv" er det viktig å huske gangetegnet, altså $3 \cdot \frac{1}{2}=\frac{3}{2}$ og $3\frac{1}{2}=\frac{3 \cdot 2 + 1}{2} = \frac{7}{2}$ (noen ganger)
Tror det kanskje er her du har forvirringen din fra.[/quote]

Var akkurat en slik forklaring jeg var ute etter, skal notere dette ned slik at jeg husker det! :) Tusen takk.
Post Reply