Skråplan, arbeid lik null?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

Holder på med en oppgave som lyder slik:

Ved hjelp av ei skruefjær skyter vi et legeme oppover et skråplan som danner vinkelen 5.7 grader med horisontalplanet.
Legemets masse er 2kg, og det beveger seg 4m oppover skråplanet før det stopper. Alt foregår uten friksjon.

b) Hvilket arbeid har kraften på legemet fra skråplanet utført?

Slik jeg ser det så peker strekningen og kraften i samme retning, fordi legemet blir jo skutt ut på skrå oppover skråplanet, og strekningen er jo også på skrå oppover. Forstår ikke hvordan man kraften kan være vinkelrett på strekningen i dette tilfellet.

Noen som kan hjelpe?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Kraften fra skråplanet på legemet står vinkelrett på fartsretningen. Normalkraften står alltid vinkelrett på underlaget.
Neon
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 11/05-2016 19:11

Kraften fra skråplanet på legemet står vinkelrett på fartsretningen. Normalkraften står alltid vinkelrett på underlaget.
Åja fra skråplanet, så klart blir arbeidet den har gjort lik null. Jeg leste ikke så nøye også tenkte jeg automatisk at det måtte jo være arbeidet fjærkraften har gjort det var snakk om.

Jeg regner med at arbeidet fjærkraften har gjort blir lik den potensielle energien til legemet ved toppunktet?
Svar