Hei,
Er det noen som kunne være så snill og hjulpet meg en oppg.
Matteoppgave
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Lagrange
Snodig oppgave.
f(x) er alltid positiv, så fortegnslinjen blir bare en rett strek.
f'(x) skifter fortegn i bunnpunkt og toppunkt.
f''(x) positiv frem til Q(krummer opp), og negativ etter Q(krummer ned).
Df=minste x-verdi til største x-verdi
Vf=minste y-verdi til største y-verdi
lokale og globale bunn- og toppunkter. Bare å lese av omtrentlige verdier.
P er et toppunkt, grafen til f går fra å stige til å synke.
Q er et vendepunkt, grafen til f går fra å krumme opp til å krumme ned. I dette punktet stiger funksjonen mest.
For å finne tangenten må det flere approksimasjoner til, men det er ganske rett frem.
f(x) er alltid positiv, så fortegnslinjen blir bare en rett strek.
f'(x) skifter fortegn i bunnpunkt og toppunkt.
f''(x) positiv frem til Q(krummer opp), og negativ etter Q(krummer ned).
Df=minste x-verdi til største x-verdi
Vf=minste y-verdi til største y-verdi
lokale og globale bunn- og toppunkter. Bare å lese av omtrentlige verdier.
P er et toppunkt, grafen til f går fra å stige til å synke.
Q er et vendepunkt, grafen til f går fra å krumme opp til å krumme ned. I dette punktet stiger funksjonen mest.
For å finne tangenten må det flere approksimasjoner til, men det er ganske rett frem.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Hei, Takk for hjelpen og Takk for at du tok deg tid.
Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal finne x og y verdi ut fra det som er oppgitt av tall i oppgaven? Og det at det i oppgaven skal fylles ut to ulike bunnpunkt og toppunkt skjønner jeg ikke? "Funksjonen har bunnpunkt i ( , ) og i ( , ). Funksjonen har toppunkt i ( , ) og i ( , ).
Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal finne x og y verdi ut fra det som er oppgitt av tall i oppgaven? Og det at det i oppgaven skal fylles ut to ulike bunnpunkt og toppunkt skjønner jeg ikke? "Funksjonen har bunnpunkt i ( , ) og i ( , ). Funksjonen har toppunkt i ( , ) og i ( , ).
-
- Lagrange
Toppunktene er i venstre endepunkt og punktet P, mens bunnpunktene er i det laveste punktet på grafen samt. endepunktet til høyre.Student28 wrote:Hei, Takk for hjelpen og Takk for at du tok deg tid.
Vi skiller mellom globale og lokale ekstremalverdier. Så lenge funksjonens definisjonsmengde inkluderer endepunktene, må disse også tas med som topp-/bunnpunkter.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."