1P Eksamen Privatist - Hvordan?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
lizardphunk

Hei folkens,

Nå føler jeg meg gammel, men jeg lurer på hvordan eksamen i 1P fungerer rent praktisk.

Holder det å ha med laptop med GeoGebra installert? Jeg skal ta eksamen om en måneds tid i Akershus.

(PS: Jeg har tatt privatisteksamen i 3MX før, men det er såpass lenge siden at kun kalkulator var tillatt).

Takk for hjelpen,

Mvh øglen
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

Du bør ha et program med regneark også. F.eks. Excel.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

lizardphunk wrote:Hei folkens,

Nå føler jeg meg gammel, men jeg lurer på hvordan eksamen i 1P fungerer rent praktisk.

Holder det å ha med laptop med GeoGebra installert? Jeg skal ta eksamen om en måneds tid i Akershus.

(PS: Jeg har tatt privatisteksamen i 3MX før, men det er såpass lenge siden at kun kalkulator var tillatt).

Takk for hjelpen,

Mvh øglen
Du får først utlevert oppgaveheftet med både del 1 og del 2.

Starter med en 3 timer lang del 1 hvor du ikke har tilgang til hjelpemidler. Del 1 kan du levere når du vil, men senest 3 timer etter eksamensstart, som regel klokka 12. Etter klokka 12 kan du bruke de hjelpemidlene som er tillatt, men du kan gjerne starte på del 2 før klokka 12.
Du har 2 timer til rådighet på del 2.

Du trenger kalkulator og pc med graftegner og regneark. Det vanligste da er vel geogebra og excel. Det er også regneark i geogebra.
Klokka 2 må du være ferdig med å regne, men du får 15 minutter ekstra til å ordne papirer og levere besvarelsen.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
lizardphunk

Dolandyret wrote:
lizardphunk wrote:Hei folkens,

Takk for hjelpen,

Mvh øglen
Du får først utlevert oppgaveheftet med både del 1 og del 2.

Starter med en 3 timer lang del 1 hvor du ikke har tilgang til hjelpemidler. Del 1 kan du levere når du vil, men senest 3 timer etter eksamensstart, som regel klokka 12. Etter klokka 12 kan du bruke de hjelpemidlene som er tillatt, men du kan gjerne starte på del 2 før klokka 12.
Du har 2 timer til rådighet på del 2.

Du trenger kalkulator og pc med graftegner og regneark. Det vanligste da er vel geogebra og excel. Det er også regneark i geogebra.
Klokka 2 må du være ferdig med å regne, men du får 15 minutter ekstra til å ordne papirer og levere besvarelsen.
Takk for godt svar. Tropper opp med min Casio, Excel og Geogebra.

Del 1 leveres vel på papir, men hva med del 2?

Er det slik at man lager et dokument med svarene og skriver ut i lokalet, eller må besvarelsen sendes...?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Del 1 på papir ja.

Del 2 blir litt todelt. Du leverer både på ark og utskrifter. Utregningene dine skriver du på ark, mens det du skriver på pc tar du skjermbilde av og limer inn i en eksamensmal. Du skriver så ut disse dokumentene og leverer ark og utskrifter samlet.
Malen må du laste ned før eksamen. Den ligger sikkert på hjemmesiden til skolen du tar eksamen hos.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
lizardphunk

Dolandyret wrote:Del 1 på papir ja.

Del 2 blir litt todelt. Du leverer både på ark og utskrifter. Utregningene dine skriver du på ark, mens det du skriver på pc tar du skjermbilde av og limer inn i en eksamensmal. Du skriver så ut disse dokumentene og leverer ark og utskrifter samlet.
Malen må du laste ned før eksamen. Den ligger sikkert på hjemmesiden til skolen du tar eksamen hos.
Aha, det virker logisk (dog noe angstinduserende da PC'en min må kommunisere med arkaisk printerteknologi!).

Tusen takk for hjelpen, jeg tok kontakt med skolen men fikk bare en lenke til KD som ikke forklarte meg så mye. ;)
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

lizardphunk wrote:
Dolandyret wrote:Del 1 på papir ja.

Aha, det virker logisk (dog noe angstinduserende da PC'en min må kommunisere med arkaisk printerteknologi!).

Tusen takk for hjelpen, jeg tok kontakt med skolen men fikk bare en lenke til KD som ikke forklarte meg så mye. ;)
Du får låne minnepenn ;)

Om du ikke får tak i eksamensmal, så er ikke det katastrofe. Er fullt mulig å skrive på nødvendig informasjon for hånd etter at du har tatt utskrift.
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

Jeg skrev hele del 2 i besvarelsen min i S1 og 1P i Word. I S1 måtte den printes ut fordi den skulle sendes med post, mens i 1P leverte jeg elektronisk. Kommer nok an på hvilket system skolen du skal ta eksamen på har.
Post Reply