Løse opp denne ligningen, hjelp!
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Hei, håper det er noen som er flinke i matte som kan hjelpe meg
Jeg har litt problemer med å løse ligninger slik som den som er vedlagt, kan noen hjelpe meg med å forklare hvordan man går fra den første ligningen til den neste? Føler jeg har prøvd alt, faktorisering m.m... Takk 
- Attachments
-
- Ligning 12.JPG (11.47 KiB) Viewed 1360 times
-
Dolandyret
- Lagrange

Samle [tex](y-\bar{y})[/tex]-ledd på samme side og faktoriser.heihei123 wrote:Hei, håper det er noen som er flinke i matte som kan hjelpe megJeg har litt problemer med å løse ligninger slik som den som er vedlagt, kan noen hjelpe meg med å forklare hvordan man går fra den første ligningen til den neste? Føler jeg har prøvd alt, faktorisering m.m... Takk
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Takk for svar
Jeg prøvde å gjøre som du sier, men ble usikker på hvordan jeg skulle slå sammen λ og α/λ for å kunne faktorisere. Blir det (λ+α)/λ? Og så skal jeg gange med dette på andre siden for å bli kvitt leddet på venstre side? Og det blir ikke det samme som svaret, så da må de være noe feil i min regning
Huff.