Hei! Jeg ser på en oppgave i 1P sinus sin bok;
2.306
A) Ivar kjøper en aksje og selger den for 385kr. Det er 10% mer enn det han gav for aksjen. Hva var kjøpeprisen?
Oppgaven er underliggende prosentvis økning. Derfor tenkte jeg slik; 385*0.90, fordi det er 90% av den opprinnelige prisen, men dette blir bare 346kr, når riktig svar er 350kr.
En kan jo også bruke formelen; Hele tallet = Delen av tallet/prosentfaktoren, men dette gir samme svar, bare 349kr. Hvordan kan jeg ellers løse oppgaven?
Prosentvis økning m aksje
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Tankegangen din er feil, fordi se på følgende eksempel.
Si vi har 20 epler, og har 10% økning.
10% av 20 er 2, så vi ender opp med 20+2 = 22 epler.
Det over er tankegangen oppgaven krever.
Men hva er 10% nedgang fra 22?
10% av 22 er 2.2.
Så vi ender opp med 22-2.2 = 19.8. Ikke 20.
Med andre ord, hvis du starter på 20 og går 10% opp, og deretter 10% ned, så ender du ikke på samme plass.
Dette er tankegangen du har brukt. Du er på riktig spor, men starter i feil ende.
For å løse din oppgave må du finne et tall $x$ slik at $x \cdot 1.1 = 385$
Si vi har 20 epler, og har 10% økning.
10% av 20 er 2, så vi ender opp med 20+2 = 22 epler.
Det over er tankegangen oppgaven krever.
Men hva er 10% nedgang fra 22?
10% av 22 er 2.2.
Så vi ender opp med 22-2.2 = 19.8. Ikke 20.
Med andre ord, hvis du starter på 20 og går 10% opp, og deretter 10% ned, så ender du ikke på samme plass.
Dette er tankegangen du har brukt. Du er på riktig spor, men starter i feil ende.
For å løse din oppgave må du finne et tall $x$ slik at $x \cdot 1.1 = 385$
Takk for godt og utfyllende svar.Aleks855 wrote:Tankegangen din er feil, fordi se på følgende eksempel.
Si vi har 20 epler, og har 10% økning.
10% av 20 er 2, så vi ender opp med 20+2 = 22 epler.
Det over er tankegangen oppgaven krever.
Men hva er 10% nedgang fra 22?
10% av 22 er 2.2.
Så vi ender opp med 22-2.2 = 19.8. Ikke 20.
Med andre ord, hvis du starter på 20 og går 10% opp, og deretter 10% ned, så ender du ikke på samme plass.
Dette er tankegangen du har brukt. Du er på riktig spor, men starter i feil ende.
For å løse din oppgave må du finne et tall $x$ slik at $x \cdot 1.1 = 385$
