MATTE OPPGÅVE HJELP

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
matemattehjelptreng

KAN NOEN HJELPE MEG MED DETTE OPPGÅVEN HER, OG HAR PRØVD FÅR DEN IKKE TIL OG KJEM IKKE FRAM TIL HVORDAN MAN SKAL LØSE DET:( , HVORDAN GJØR MAN DET HER??? ( HAR SPØRT NOEN AV VENNANE MINE OG DEI FÅR DEN IKKE TIL HELLER, KAN NOEN HJELPE OSS???

Vi lar M være mengden medisin i en daglig dose legemiddel, og lar funksjonen R(M) =
2M √10 + 0.5M være mengden av medisinen som pasientens kropp tar opp.
Følsomheten til pasientens kropp overfor medisinen er den deriverte av R(M) med hensyn på M, R′(M). Finn R′(M).

funksjonen R(M) =
2M √10 + 0.5M ( 2M(KVADRATROT AV HELLE----->√10 + 0.5M

R′(M) mÅ være mindre eller lik 7 for at pasienten ikke skal komme i fare. Pasient A velger å bruke 2 enheter av M (M = 2) og pasient B velger å bruke 3 enheter av M (M = 3). Vil
pasient A og/eller pasient B være i fare?
Guest

Funksjonen din er $R(M) = 2M \cdot \sqrt{10+0.5M}$?
Da blir $R'(M) = \dfrac{1.5M+20}{\sqrt{10+0.5M}}$
R'(M=2) = 6.93, R'(M=3) = 7.22
Pasient B er i fare
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

matemattehjelptreng wrote:KAN NOEN HJELPE MEG MED DETTE OPPGÅVEN HER, OG HAR PRØVD FÅR DEN IKKE TIL OG KJEM IKKE FRAM TIL HVORDAN MAN SKAL LØSE DET:( , HVORDAN GJØR MAN DET HER??? ( HAR SPØRT NOEN AV VENNANE MINE OG DEI FÅR DEN IKKE TIL HELLER, KAN NOEN HJELPE OSS???

Vi lar M være mengden medisin i en daglig dose legemiddel, og lar funksjonen R(M) =
2M √10 + 0.5M være mengden av medisinen som pasientens kropp tar opp.
Følsomheten til pasientens kropp overfor medisinen er den deriverte av R(M) med hensyn på M, R′(M). Finn R′(M).

funksjonen R(M) =
2M √10 + 0.5M ( 2M(KVADRATROT AV HELLE----->√10 + 0.5M

R′(M) mÅ være mindre eller lik 7 for at pasienten ikke skal komme i fare. Pasient A velger å bruke 2 enheter av M (M = 2) og pasient B velger å bruke 3 enheter av M (M = 3). Vil
pasient A og/eller pasient B være i fare?
Deriverer:
[tex]R(M)=2M\sqrt{10+0.5M}[/tex]

Produktregel:
[tex]u=2M[/tex], og [tex]u'=2[/tex]

[tex]v=\sqrt{10+0.5M}[/tex], og [tex]v'=\frac{1}{4\sqrt{10+0.5M}}[/tex]

[tex]R'(M)=2 \left (\sqrt{10+0.5M}+\frac{0.25M}{\sqrt{10+0.5M}}\right )[/tex]

Klarer du resten da?
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Post Reply