Antiderviasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
eldesperado

Hei, har oppgaven:

Finn alle antideriverte av 3/x + sin(3x) + 1/x^3 + 3√x +x^3 + 3^x

Er det riktig å barre antiderivere hvert enkelt ledd ved hjelp av regler, slik at svaret blir:

3 ln|x| + (-1/3cos(3x)) osv. ?
Kay
Abel
Abel

Er ganske sikker på at det er det du skal gjøre. Ettersom at antiderivert og udefinerte integraler begge to betegnes som primitiver kan du like greit gjøre det slik?

Når går jo ikke jeg på universitet og vet da heller ikke om de vil ha deg til å gjøre det på en annen måte, men jeg ville iallefall ha gjort det slik:

[tex]\int (\frac{3}{x}+sin(3x)+\frac{1}{x^3}+3\sqrt{x}+x^3+3^x)[/tex]

Kanskje noen som har litt bedre input enn meg kan si noe om dette, men det er iallefall det jeg tror.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Kay wrote:Er ganske sikker på at det er det du skal gjøre. Ettersom at antiderivert og udefinerte integraler begge to betegnes som primitiver kan du like greit gjøre det slik?
Når går jo ikke jeg på universitet og vet da heller ikke om de vil ha deg til å gjøre det på en annen måte, men jeg ville iallefall ha gjort det slik:
Kanskje noen som har litt bedre input enn meg kan si noe om dette, men det er iallefall det jeg tror.
[tex]\int (\frac{3}{x}+\sin(3x)+\frac{1}{x^3}+3\sqrt{x}+x^3+3^x)\,dx[/tex]

:)
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Kay
Abel
Abel

Janhaa wrote:
Kay wrote:Er ganske sikker på at det er det du skal gjøre. Ettersom at antiderivert og udefinerte integraler begge to betegnes som primitiver kan du like greit gjøre det slik?
[tex]\int (\frac{3}{x}+\sin(3x)+\frac{1}{x^3}+3\sqrt{x}+x^3+3^x)\,dx[/tex]

:)

:lol:

Glitrende, ler godt akkurat nå.
Post Reply