Integrere (x+1)/(x-1)(x^2+x+1)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
hen9ng

Hei,
Jeg står litt fast med et integral som ser slik ut;
[tex]\int \frac{x+1}{x-1*x^2+x+1} dx[/tex] Dette kan vel skrives på måten: [tex]\frac{A}{x-1}+\frac{Bx+C}{x^2+x+1}[/tex]

Deretter ganger man med fellesnevner på begge sider og ganger ut og faktoriserer og kommer frem til følgende uttrykk (?):
[tex]x+1=x^2(A+B) + x(A-B+C)+A-C[/tex]

Det jeg ikke forstår hvordan man skal løse er dette. Hvordan kommer man frem til A, B og C slik at man kan jobbe videre. Har prøvd forklaringene i boken (kalkulus 4. utgave) de hopper over noen steg så jeg forstår det ikke helt.
På forhånd takk for hjelpen.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

hen9ng wrote:Hei,
Jeg står litt fast med et integral som ser slik ut;
[tex]\int \frac{x+1}{x-1*x^2+x+1} dx[/tex] Dette kan vel skrives på måten: [tex]\frac{A}{x-1}+\frac{Bx+C}{x^2+x+1}[/tex]

Deretter ganger man med fellesnevner på begge sider og ganger ut og faktoriserer og kommer frem til følgende uttrykk (?):
[tex]x+1=x^2(A+B) + x(A-B+C)+A-C[/tex]

Det jeg ikke forstår hvordan man skal løse er dette. Hvordan kommer man frem til A, B og C slik at man kan jobbe videre. Har prøvd forklaringene i boken (kalkulus 4. utgave) de hopper over noen steg så jeg forstår det ikke helt.
På forhånd takk for hjelpen.

[tex]A(x^2+x+1)+(Bx+C)(x-1)=x+1[/tex]

[tex]Ax^2+Ax+A+Bx^2-Bx+Cx-C=x+1[/tex]

[tex]x^2{\color{Red}{(A+B)}}+x{\color{Green}{(A-B+C)}}+{\color{Blue}{A-C}}={\color{Red}{(0)}}x^2+{\color{Green}{(1)}}x+{\color{Blue}{1}}[/tex], så dette stemmer.

Videre må vi sammenlikne de ulike leddene. Konstantledd på VS må være lik konstantledd på HS, førstegrads x-ledd på VS må være lik førstegrads x-ledd på HS osv.

Sammenlikning av konstantledd gir oss at: [tex]{\color{Blue}{A-C}}={\color{Blue}{1}}[/tex]. Her blir det 1 siden konstantleddet på HS er 1.

Sammenlikning av x-ledd gir oss: [tex]{\color{Green}{A-B+C}}={\color{Green}{1}}[/tex]. Her blir det 1 siden det kun er én x på HS.

Sammenlikning av x^2-ledd gir oss: [tex]{\color{Red}{A+B}}={\color{Red}0}[/tex]. Her blir det 0 siden det ikke er noe andregradsledd på HS.

Da har du 3 likninger med 3 ukjente.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
hen9ng

Genialt, da forstår jeg alt. Tusen takk for hjelpen. Det ble så mye tydeligere nå.
Post Reply