"Let
Consider
[You may assume that
For
(i) Show that
Første del er jo grei. Vi vet fra
På forhånd takk for svar!
Edit: Liten skrivefeil
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
(i) Definisjonen din avsbra wrote:Hei!
Jeg holder for tiden på å lese boken Theory of linear operators in Hilbert space. Synes denne oppgaven virket relevant, så jeg har grublet litt på den. Merk at jeg er hobbymatematiker, selvlært i det lille jeg kan av høyere matematikk, så det hender ofte at jeg gjør elementære feil. Legg derfor ikke for mye vekt på det jeg skriver.
Er enig med deg om at første del virker grei. Det eneste jeg kan bemerke er at, og ikke . Det betyr jo at , slik at er begrenset og .
Har grublet litt på den andre delen, men jeg tror jeg misforstår noe vesentlig.
Slik jeg har forstått definisjonen av normen til en lineær funksjonal så er
Hvis vi velger en konkret t,, så forstår jeg det slik at oppgaven sier at . Det skal vel derfor ikke finnes elementer med norm mindre eller lik 1 slik at .
La oss betrakte elementet. Dette elementet har norm , men . Dette er jo større enn , og strider derfor med oppgaven.
Hva er det jeg misforstår?
Tror jeg fant det ut! For alleplutarco wrote:Hva har du prøvd på da?DennisChristensen wrote: Har prøvd en del forskjellige triks, men står fast.
Ja, kan vel vel kanskje kalle meg det, siden jeg er interessert i matematikk uten å studere det eller bruke det aktivt i jobbsammenheng. Jobber til vanlig innen IT.Gjest wrote:du er hobby matematiker, kult
hva gjør du ellers da? studerer du eller jobber? Hva?
SidenDennisChristensen wrote:Tror jeg fant det ut! For alleplutarco wrote:Hva har du prøvd på da?DennisChristensen wrote: Har prøvd en del forskjellige triks, men står fast.og har vi at så for alle hvilket viser at .
Herregud, ja, selvsagt fungerer ikke det. Lett å tøyse det til når man har jobbet med en oppgave lenge. Har du noe forslag til løsning?plutarco wrote:
Sidener ikkenegativ, så vil vel ikke den første ulikheten nødvendigvis gjelde? Vi vil jo ha at
sbra wrote:[
Jeg leser oppgaven som at settetinneholder de deriverte av alle elementene i , dvs.
Synes det virker rart å brukesom subscript for funksjonalnormen hvis du skal evaluere elementer med hensyn til den oppgittte normen i , men det er kanskje bare meg ![]()
Ah, så Cauchy-Schwarz skulle anvendes medplutarco wrote:, der den første ulikheten er Cauchy-Schwarz.
Aha! Da faller ting på plass. Tusen takk skal du ha. Er det ikke mer vanlig å brukeplutarco wrote:brukes gjerne om det duale rommet av lineære funksjonaler på . Dermed blir det naturlig å skrive om den induserte normen i det duale rommet hvor funksjonalen befinner seg.