Jeg sliter med en oblig i Mat1110. Flere som jobber med samme oblig?
Noen som har forslag til løsning på følgende oppgave:

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
(a) $$A_5 = \begin{pmatrix} -2 & 1 & 0 & 0 & 1 \\ 1 & -2 & 1 & 0 & 0 \\ 0 & 1 & -2 & 1 & 0 \\ 0 & 0 & 1 & -2 & 1 \\ 1 & 0 & 0 & 1 & -2 \end{pmatrix}.$$Gjest102 wrote:Hei!
Jeg sliter med en oblig i Mat1110. Flere som jobber med samme oblig?
Noen som har forslag til løsning på følgende oppgave:
Det er jo meningen at denne innleveringen skal gjøres på egenhånd, så jeg synes det blir feil å gi flere komplette løsningsforslag. Ett hint: bruk av Lagrange-multiplikator. Når du har prøvd selv kan du eventuelt stille oppfølgingsspørsmål hvis du står fast senere.Gjest102 wrote:Tusen takk!
Har du forslag til løsning på denne også Dennis?
Nei, dette stemmer ikke. Merk deg at $x^2 + y^2 + z^2 = 5r^2$ ikke nødvendigvis er oppfylt. Du er riktignok veldig nærme det riktige svaret. Gjør du det riktig skal du få $x = y = r$ og $z = \sqrt{3}r$.Gjest102 wrote:Hei!
Kommer frem til følgende likninger:
(1) 1=λ2x^2
(2) 1=λ2y^2
(3) 3=λ2z^2
(4) = x^2+y^2+z^2=5r^2
Har forsøkt å trikse litt og lurer på om x=1, y=1 og z=sqrt(3) muligens er en løsning?
Vi vet at for alle $x,y,z > 0$ hvor $x^2 + y^2 + z^2 = 5r^2$ har vi at $$\log(x) + \log(y) + 3\log(z) \leq \log(r) + \log(r) + 3\log(\sqrt{3}r) = 2\log(r) + 3\log(\sqrt{3}r).$$ Dermed ser vi at for alle slike $x,y,z$ har vi at $$\exp\left[\log(x) + \log(y) + 3\log(z)\right] \leq \exp\left[2\log(r) + 3\log(\sqrt{3}r)\right].$$ $$\therefore xyz^3 \leq r^2\left(\sqrt{3}r\right)^3 = \sqrt{27} r^5 = \sqrt{27}\left(\frac{x^2 + y^2 + z^2}{5}\right)^{\frac{5}{2}}.$$ Siden begge sider er positive kan vi opphøye alt i annen og konkludere med at $$(x^2)(y^2)(z^2)^3 \leq 27\left(\frac{x^2 + y^2 + z^2}{5}\right)^5.$$ Nå, gitt tre positivite tall $a,b,c$ velger vi å sette $x= \sqrt{a}, y= \sqrt{b}, z=\sqrt{c}$. Da er $x,y,z > 0$, så ulikheten ovenfor gjelder. Altså, $$abc^3 \leq 27\left(\frac{a+b+c}{5}\right)^5.$$Gjest wrote:Hi!
Lurer på om noen har vist ulikheten abc^3<= 27((a+b+c)/5)^5?
Jeg skjønner at log(abc^3)<=log(27((a+b+c)/5)^5) blir log(a)+log(b)+3log(c) som ligner med funksjonen f(x,y,z)=log(x)+log(y)+3log(z).
noen tips?
Takk!
Fra hvordan $A_5$ ser ut kan du få en rimelig god forståelse av hvordan $A_n$ ser ut for større verdier for $n$. Likningene er et resultat av det faktum at $A_n\mathbb{v}^k = \mathbb{w}^k$. Se på den første koeffisienten i vektoren $\mathbb{w}^k$ først (som jeg har kalt $w_1^k$. Vi vet at første rad i $A_n$ tar formen $(-2, 1, 0, \dots, 0, 1)$ så når vi multipliserer $A_n$ med $\mathbb{v}^k$ får vi $$w_1^k = -2v_1^k + 1\cdot v_2^k + 0\cdot v_3^k + \dots + 0\cdot v_{n-1}^k + 1\cdot v_n^k = -2v_1^k + v_2^k + v_n^k.$$ På likt vis finner vi likningene for de andre koeffisientene. Om du fremdeles synes det er vrient å se kan kan det være lurt å repetere hvordan matrisemultiplikasjon er definert, og kanskje undersøke spesialtilfellet $n=5$ nærmere.Gjest28 wrote:Hei! Jeg sitter fast på oppgave 2b og forstår ikke helt løsningsforslaget ditt Dennis. Hvordan kommer jeg meg frem til at wi^k er de tre ulike ligningene som du har skrevet opp ?
Håper noen kan hjelpe meg!
DennisChristensen wrote:Fra hvordan $A_5$ ser ut kan du få en rimelig god forståelse av hvordan $A_n$ ser ut for større verdier for $n$. Likningene er et resultat av det faktum at $A_n\mathbb{v}^k = \mathbb{w}^k$. Se på den første koeffisienten i vektoren $\mathbb{w}^k$ først (som jeg har kalt $w_1^k$. Vi vet at første rad i $A_n$ tar formen $(-2, 1, 0, \dots, 0, 1)$ så når vi multipliserer $A_n$ med $\mathbb{v}^k$ får vi $$w_1^k = -2v_1^k + 1\cdot v_2^k + 0\cdot v_3^k + \dots + 0\cdot v_{n-1}^k + 1\cdot v_n^k = -2v_1^k + v_2^k + v_n^k.$$ På likt vis finner vi likningene for de andre koeffisientene. Om du fremdeles synes det er vrient å se kan kan det være lurt å repetere hvordan matrisemultiplikasjon er definert, og kanskje undersøke spesialtilfellet $n=5$ nærmere.Gjest28 wrote:Hei! Jeg sitter fast på oppgave 2b og forstår ikke helt løsningsforslaget ditt Dennis. Hvordan kommer jeg meg frem til at wi^k er de tre ulike ligningene som du har skrevet opp ?
Håper noen kan hjelpe meg!