Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Hei igjen! Noen som kan forklare fremgangsmåten for å finne konvergensområdet for en uendelig geometrisk rekke når k er et andregradsuttrykk, f.eks. x^2?
Da må jo -1 < x^2 < 1, men hvordan kan man da løse for å finne kovergensområdet? Har fått det fint til med enkle uttrykk, men plutselig sa det stopp her..
TFZ wrote:Hei igjen! Noen som kan forklare fremgangsmåten for å finne konvergensområdet for en uendelig geometrisk rekke når k er et andregradsuttrykk, f.eks. x^2?
Da må jo -1 < x^2 < 1, men hvordan kan man da løse for å finne kovergensområdet? Har fått det fint til med enkle uttrykk, men plutselig sa det stopp her..
Løs ulikhetene
og kombiner løsningene du får slik at de tilfredstiller begge ulikhetene
Alternativt kan du bruke at
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
og kombiner løsningene du får slik at de tilfredstiller begge ulikhetene
Alternativt kan du bruke at
Takk for svar! Det var slik jeg begynte å løse det, med at -1 < x^2 og x^2 < 1, men får da fikk jeg på den siste at x < 1 (antar jeg feil hvis jeg tror at jeg kan ta roten av uttrykkene i en ulikhet...? Og burde det egentlig bli x < +- 1 da?). På den første av de fikk jeg ikke noen løsning, da man ikke kan ta roten av et negativt uttrykk.... Tror nok det er enklere enn hodet mitt skal ha det til, men det skulle visstnok vœre litt vanskelig akkurat nå.
og kombiner løsningene du får slik at de tilfredstiller begge ulikhetene
Alternativt kan du bruke at
Takk for svar! Det var slik jeg begynte å løse det, med at -1 < x^2 og x^2 < 1, men får da fikk jeg på den siste at x < 1 (antar jeg feil hvis jeg tror at jeg kan ta roten av uttrykkene i en ulikhet...? Og burde det egentlig bli x < +- 1 da?). På den første av de fikk jeg ikke noen løsning, da man ikke kan ta roten av et negativt uttrykk.... Tror nok det er enklere enn hodet mitt skal ha det til, men det skulle visstnok vœre litt vanskelig akkurat nå.
Ahaaaa, så om jeg forstår det rett, så gir den første løsningen verdier over 0, mens den andre løsningen begrenser det til mellom -1 og 1, slik at den første løsningen finnes inni det andre intervallet, men "kuttes av" ved 1 for at begge skal gjelde?
Drezky wrote:Faseforskyvning finner man ved å betrakte det første skjæringspunkt mellom likevektslinje og oppadstigende graf
Her er
så
Dette kunne du også funnet ved denne måten:
likevektslinja skjærer grafen f, og er oppdastigende mellom et bunnpunkt og et toppunkt
perioden her er :
avstanden mellom ett toppbunkt og ett bunnpunkt er en halv periode, slik at bunnpunktet til venstre for toppunktet blir da
faseforskyvning er da midt mellom:
Tusen takk. Er det slik at man kan velge selv hvilket oppadstigende skjæringspunkt med likevektslinjen man vil bruke? Ser jo at om man bruker punktet (2,5) så blir løsningsgrafen helt lik, men synes det er et penere svar...
Hei, eg har også eksamen på mandag Eg lurer på korleis eg skal tegne retningsdiagram for ei difflikning uten hjelpemiddel på del 1, eller om det ikkje vil komme som ei oppgåve?
Då tenke eg på dette kompetansemålet: løse differensiallikninger og tegne retningsdiagrammer og integralkurver, og tolke dem ved å bruke digitale hjelpemidler
Hei!
På oppgave 9, del 1, vår 2015, har jeg stått fast i en time...
Så oppgaven er å løse sinx+cosx=1. Har fått til å forenkle uttrykket til sqrt(2)*sin(x+pi/4)=1. Men det jeg ikke skjønner fra fasiten er at tan o= pi/4 også kan skrives som pi-pi/4. Dette blir jo ikke riktig da punktet skal være (1,1) og dermed i første kvadrant.
Jeg vet ikke hvilken fasit du ser på, men av de tre fasitene jeg har sett igjennom (NDLA + de to som ligger på matematikk.net) så er det ingen som setter o = pi - pi/4. Du mistolker sikkert det at
Da står man igjen med uttrykket som er u, og man løser da det for x. Fasiten har sløyfet dette steget og erstattet den eksakte vinklene som løser likningen.