Vi vil finne varmekapasiteten til en termosflaske. Vi har 0,200 kg vann i flasken og leser av temperaturen t1 = 20,0 grader. Så fyller vi på 0,200 kg vann som har temperaturen t2 = 33,6 grader og rører om. Fellestemperaturen blir t = 26,5 grader.
a) Regn ut varmekapasiteten for termosflasken på grunnlag av dette forsøket. (Jeg mener å huske at jeg fikk den til å være rundt 77 J/K)
b) Under forsøket er romtemperaturen hele tiden 20,0 C. Da går det varme mellom termosflasken og rommet. Hvilken vei går varmen? Hvordan kan vi ordne oss for å redusere varmeutvekslingen mellom termosflasken og omgivelsene?
c) I utrekningen i a har vi ikke tatt med varmeutvekslingen med omgivelsene. Er den beregnede verdien for varmekapasiteten for liten eller for stor? Grunngi svaret.
Varmekapasitet
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hverken noen av delene, jeg tar 2fy på videregående. Kanskje lærerene har hentet oppgavene fra felles læreverk? Ikke vet jeg, men fysikkoppgaver er elles ganske ensartede, det kan godt være at oppgavene bare ligner.
77 J/K stemmer overens med mine beregninger. Hvorvidt den beregnede varmekapasiteten er for stor eller liten, får noen andre hjelpe deg med.