Hva er et greit svar på dette spørsmålet? Det blir jo det samme som å løseSuppose thatand that are linear functionals on an -dimensional vector space . Under what conditions on the scalars is it true that there exists a vector such that for ?
Lineær algebra
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Hei, jeg har følgende oppgave i boka jeg leser:
lineære likninger i variabler, og likningene kan jo være motsigende på alle mulige måter. Hvordan utelukker man de tilfellene mens man beholder de som faktisk kan løses?
Det er vel naturlig å gå via basiser for og det duale rommet :
Hvis er en basis for , og er en basis for så kan vi skrive
og , der er Kronecker deltafunksjonen.
Lineariteten gir da at betingelsen blir for , så betingelsene på -ene er at det må eksistere -er slik at disse m likningene er tilfredsstilt.
Man kan jo betrakte dette geometrisk hvis koeffisientene betraktes som reelle tall: Gitt m n-dimensjonale vektorer og m reelle tall . Fins det da en n-dimensjonal vektor b slik at skalarproduktet mellom b og er lik for alle j=1,2,...,m ?
Hvis
Lineariteten gir da at betingelsen blir
Man kan jo betrakte dette geometrisk hvis koeffisientene betraktes som reelle tall: Gitt m n-dimensjonale vektorer
Takk for svar. Jeg fikk samme type svar selv, men syntes det var litt lite tilfredsstillende: Med tanke på atplutarco wrote:Det er vel naturlig å gå via basiser forog det duale rommet :
Hviser en basis for , og er en basis for så kan vi skrive
og , der er Kronecker deltafunksjonen.
Lineariteten gir da at betingelsen blirfor , så betingelsene på -ene er at det må eksistere -er slik at disse m likningene er tilfredsstilt.
Man kan jo betrakte dette geometrisk hvis koeffisientene betraktes som reelle tall: Gitt m n-dimensjonale vektorerog m reelle tall . Fins det da en n-dimensjonal vektor b slik at skalarproduktet mellom b og er lik for alle j=1,2,...,m ?
Kanskje er dette et mer tilfredsstillende svar:
Om vi ser på som lineærfunksjonaler og som en vektor eller som vektorer og som en lineærfunksjonal er vilkårlig siden er endeligdimensjonalt (og vi da har en naturlig isomorfi ). Derfor er det klart at dette alltid er mulig når er lineært uavhengige.
Om ikke er lineært uavhengige så utspenner de et vektorrom av dimensjon , og WLOG er en basis for dette vektorrommet. Da er en lineærfunksjonal som beskrevet definert på av for . Så kriteriet på blir at denne konstruksjonen av er konsistent med også for . Eksplisitt betyr dette at for enhver relasjon for så vil
Om vi ser på
Om
Takk for svar; jeg synes dette er en litt enklere måte å tenke på det på. Brukes beskrivelsene naturlig og kanonisk isomorfi om hverandre?jhoe06 wrote:Kanskje er dette et mer tilfredsstillende svar:
Om vi ser påsom lineærfunksjonaler og som en vektor eller som vektorer og som en lineærfunksjonal er vilkårlig siden er endeligdimensjonalt (og vi da har en naturlig isomorfi ). Derfor er det klart at dette alltid er mulig når er lineært uavhengige.
Omikke er lineært uavhengige så utspenner de et vektorrom av dimensjon , og WLOG er en basis for dette vektorrommet. Da er en lineærfunksjonal som beskrevet definert på av for . Så kriteriet på blir at denne konstruksjonen av er konsistent med også for . Eksplisitt betyr dette at for enhver relasjon for så vil
I praksis, ja. Men naturlig isomorfi har faktisk en presis betydning, som en isomorfi av funktorer. Kanonisk brukes ofte når det finnes en "åpenbar" måte å gjøre ting på, uten at man vil spesifisere noe mer.stensrud wrote: Takk for svar; jeg synes dette er en litt enklere måte å tenke på det på. Brukes beskrivelsene naturlig og kanonisk isomorfi om hverandre?