Trenger litt hjelp med 2 oppgaver jeg fikk fra læreren.
1) Hvor mange nuller er det bakerst i tallet 1*2*3*4....51*52
A) 5 B)9 C) 10 D) 11 E)12
2) Ved et terminoppgjør fikk 2/5 av alle elevene i en førsteklasse 4 eller bedre i matematikk, mens 2/3 av klassen fikk 4 eller bedre i naturfag. 4/15 av elevene fikk 4 eller bedre i begge fagene. Hvor stor del av elevene fikk 4 eller bedre i minst ett av fagene?
-Jeg vet at svaret blir 4/5 men jeg vet ikke hvordan jeg kommer meg fram til det.
Matte 1T oppgaver
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
1) Antall nuller på slutten av et tall er det samme som antall ganger tallet er delelig med 10. Eks: 100 har 2 nuller, fordi du kan dele det på 10 to ganger og fremdeles få et heltallig svar.lol1t wrote:Trenger litt hjelp med 2 oppgaver jeg fikk fra læreren.
1) Hvor mange nuller er det bakerst i tallet 1*2*3*4....51*52
A) 5 B)9 C) 10 D) 11 E)12
2) Ved et terminoppgjør fikk 2/5 av alle elevene i en førsteklasse 4 eller bedre i matematikk, mens 2/3 av klassen fikk 4 eller bedre i naturfag. 4/15 av elevene fikk 4 eller bedre i begge fagene. Hvor stor del av elevene fikk 4 eller bedre i minst ett av fagene?
-Jeg vet at svaret blir 4/5 men jeg vet ikke hvordan jeg kommer meg fram til det.
2)
forstod ikke helt. På den første kom jeg ikke fram til noen av valgene, og den andre vet jeg ikke hvorfor det blir 2/5 + 2/3 - 4/15.
Jeg prøve først å gange opp 52! på kalkulatoren men så fikk jeg tallet 8.065817517*10^67, og da stoppet det opp helt for meg.
Det er standardform. Det er altså 67 siffer bak 8-tallet, så du får ikke en vanlig kalkulator til å skrive det ut. Kanskje Wolfram Alpha? Men det er uansett juks, du må tenke deg fram til svaret.lol1t wrote:Jeg prøve først å gange opp 52! på kalkulatoren men så fikk jeg tallet 8.065817517*10^67, og da stoppet det opp helt for meg.
1) Som Aleks sa må du finne ut hvor mange ganger tallet er delelig med 10, som er det samme som å finne alle faktorene som er delelig med 10. For det første må du telle hvor mange av tallene som er direkte delelig med 10 (altså 10, 20 osv.) I tillegg til det må du telle deg gjennom alle kombinasjoner som gir noe med 10. Jeg kan ta det første eksemplet: I rekka 1*2*3*4*5*6*7*8*9 kan du ta ut 2*5=10, det gir altså enda en 0. Ingen av de andre tallene i den rekka vil gi noe som slutter med 0, og 2 og 5 er nå "brukt opp" så de ikke kan delta i framtidige kombinasjoner. Så er det en 0 fra 10, og så kan du se på 11*12*...*19, osv.
2) Hvis du ikke har vært gjennom Venn-diagrammer i sannsynlighet kan du tenke slik: Hvis du legger sammen de som fikk 4 eller bedre i naturfag og de som fikk 4 eller bedre i matematikk så vil du ha telt de som fikk 4 eller bedre i begge fagene to ganger. Hvordan retter du opp det? Det kan hjelpe å ta utgangspunkt i et visst antall personer. Jeg anbefaler 15 personer her, siden det går opp i alle brøkene du har i oppgaven.