Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
show that the set N of all nilpotent elements in a commutative ring R forms an ideal. Also show That R/N has no nonzero nilpotent elements.
Klarte første delen og lurer på om beviset mitt for del to er gyldig.
la , jeg ønsker å vise at hvis
la være et nilpotent element i som betyr at , siden er et ideal har vi at . Siden medfører dette at som betyr at a er et nilpotent element i R og at det dermed er en del av mengden N.
stenvik team wrote:show that the set N of all nilpotent elements in a commutative ring R forms an ideal. Also show That R/N has no nonzero nilpotent elements.
Klarte første delen og lurer på om beviset mitt for del to er gyldig.
la , jeg ønsker å vise at hvis
la være et nilpotent element i som betyr at , siden er et ideal har vi at . Siden medfører dette at som betyr at a er et nilpotent element i R og at det dermed er en del av mengden N.
Først og fremst må du passe på om du jobber med eller . Beviset ditt tar skade av at du blander notasjon, selv om du nok har tenkt riktig.
La . Anta at er nilpotent (i ), altså at det finnes slik at . Det vil si, , så er nilpotent (i ). Altså finnes det slik at . Dermed ser vi også at er nilpotent, så , så , hvilket skulle vises.