ring modulo nilpotente elementer

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
stenvik team
Noether
Noether

show that the set N of all nilpotent elements in a commutative ring R forms an ideal. Also show That R/N has no nonzero nilpotent elements.

Klarte første delen og lurer på om beviset mitt for del to er gyldig.

la aR/N={a+N:nN}, jeg ønsker å vise at hvis an=0a=0

la a være et nilpotent element i R/N som betyr at (a+N)n=0, siden N er et ideal har vi at (a+N)n=an+N=0. Siden 0N medfører dette at an=0 som betyr at a er et nilpotent element i R og at det dermed er en del av mengden N.
Gustav
Tyrann
Tyrann

stenvik team wrote:

la a være et nilpotent element i R/N som betyr at (a+N)n=0, siden N er et ideal har vi at (a+N)n=an+N=0.
Hvis an+N=0 så må anNmN slik at (an)m=anm=0 a er nilpotent i R aNa+N=0.
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck

stenvik team wrote:show that the set N of all nilpotent elements in a commutative ring R forms an ideal. Also show That R/N has no nonzero nilpotent elements.

Klarte første delen og lurer på om beviset mitt for del to er gyldig.

la a være et nilpotent element i R/N som betyr at (a+N)n=0, siden N er et ideal har vi at (a+N)n=an+N=0. Siden 0N medfører dette at an=0 som betyr at a er et nilpotent element i R og at det dermed er en del av mengden N.
Først og fremst må du passe på om du jobber med R eller R/N. Beviset ditt tar skade av at du blander notasjon, selv om du nok har tenkt riktig.

Løsningsforslag:
[+] Skjult tekst
La rR. Anta at r+N er nilpotent (i R/N), altså at det finnes nN slik at (r+N)n=rn+N=N. Det vil si, rnN, så rn er nilpotent (i R). Altså finnes det kN slik at (rn)k=rnk=0R. Dermed ser vi også at r er nilpotent, så rN, så r+N=N, hvilket skulle vises.
stenvik team
Noether
Noether

takk for raske og gode svar.
Post Reply