Har en oppgave jeg trenger hjelp med.
En bil med en masse 1250kg kjører med farten 18 m/s på en vannrett, våt asfaltvei. Plutselig må bilen bråstoppe.
Med rullende hjul kan bremsekraften bli opptil 7,0Kn. Regn ut korteste bremselengde
Fysikk friskjon
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Du kan bruke formelen: ( [symbol:sum]F)*S=endring i kinetisk energi (hvis du har lært det)
omforme formelen slik at du får:
S= der F er summen av kreftene som virker bakover(bremsekraften)
du vet at v=0, da får du:
S=
sett inn tallene og du finner s!
omforme formelen slik at du får:
S=
du vet at v=0, da får du:
S=
sett inn tallene og du finner s!
Siden bilen beveger seg med konstant fart, så er summen av kreftene på bilen lik null, da kan vi gjøre følgende:
[symbol:sum]F=0
F-R=0
F=R (der F er motorkraften)
dette vil da si at normalkraften(N) er lik bremsekraften som igjen er lik tyngdekraften!
F=R=N=G
dette bruker vi i glidefriksjonsformelen:
R=uN (u=friksjonstallet)
R=u*(m*g)
R=0,45*1250kg*9,81
R=5518N
så setter du det inn i formelen som jeg viste deg tidligere!
[symbol:sum]F=0
F-R=0
F=R (der F er motorkraften)
dette vil da si at normalkraften(N) er lik bremsekraften som igjen er lik tyngdekraften!
F=R=N=G
dette bruker vi i glidefriksjonsformelen:
R=uN (u=friksjonstallet)
R=u*(m*g)
R=0,45*1250kg*9,81
R=5518N
så setter du det inn i formelen som jeg viste deg tidligere!
gelali: Dette var vel ikke helt korrekt.
Ta en titt på mitt forrige innlegg...
"Motorkraften" din ( ) er ikke lik . Dersom vil ikke bilen stanse fordi da er [symbol:sum] . I følge Newtons første lov vil da bilen fortsette rett fram med uforandret fart... Dette stemmer altså ikke.
Mitt resonnement:
Slik oppgaven er formulert får vi ved energibevarelse at:
Siden og får du:
(I mitt forrige innlegg "omdøpte" jeg startfarten til ).
EDIT: La til et grundigere ressonement, og rettet "liten delta" til "stor delta" og en fortegnsfeil.
Ta en titt på mitt forrige innlegg...
"Motorkraften" din (
Mitt resonnement:
Slik oppgaven er formulert får vi ved energibevarelse at:
Siden
(I mitt forrige innlegg "omdøpte" jeg startfarten til
EDIT: La til et grundigere ressonement, og rettet "liten delta" til "stor delta" og en fortegnsfeil.
Last edited by ettam on 30/11-2009 22:05, edited 4 times in total.
Hei, lurer bare om dette er en formel som står i formelheftet, eller om det er en formel man må komme seg fram till, isåfall, hvordan?ettam wrote:Energibevarelse gir:
Løser forog får:
Denne formelen står nok ikke i formelheftet nei, men vi kan utlede den ganske lett.lizzy wrote:Hei, lurer bare om dette er en formel som står i formelheftet, eller om det er en formel man må komme seg fram till, isåfall, hvordan?ettam wrote:Energibevarelse gir:
Løser forog får:
Vi har følgende definisjon av friksjon:
Videre definerer vi arbeid følgende:
Hvis vi ønsker å finne arbeidet kraften
Vinkelen
Da kan vi forenkle uttrykket for arbeidet som kraften
Vi går nå tilbake til definisjonen av friksjon;
Siden legemet kun har fart langs x-aksen, er den i ro langs y-aksen. Da gir Newtons 1. lov følgende;
Siden
Setter vi dette inn for
Setter vi nå inn
Den siste delen av utledelsen er å betrakte dette som energibevaring. Hvis et legeme har en gitt kinetisk energi
Vi kaller den kinetiske energien legemet hadde i utgangspunktet for
Hvis du løser liknigen for streknigen vil du få en negativ strekning. Dette fordi strekningen er i motsatt vei av friksjonskraften.
Det er bare å si ifra hvis noe var uklart!
Last edited by Markus on 07/10-2017 20:12, edited 1 time in total.
Mattemarkus skrev: Vinkelen alfa er i denne sammenhengen lik 0 grader.
Dette kan du ikke mene! Friksjonskrafta R (i dette tilfelle glidefriksjon) virker alltid mot fartsretninga, og
vinkelen mellom krafta F og forflyttinga s blir da 180 grader ( W = F * s * cos(180 grader) = - F * s )
Friksjonskrafta R utfører et negativt arbeid og tapper systemet for mekanisk energi.
Dette kan du ikke mene! Friksjonskrafta R (i dette tilfelle glidefriksjon) virker alltid mot fartsretninga, og
vinkelen mellom krafta F og forflyttinga s blir da 180 grader ( W
Friksjonskrafta R utfører et negativt arbeid og tapper systemet for mekanisk energi.