Utregning av prognoser i tipping

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Lars-P

Heisann. Jeg er ingen matematiker, men lurer på om det finnes noen kloke hoder der ute som kan gi noe svar på dette: Hvis man har 12 kamper i tipping og de prosentvise tallene for hvor mange som faktisk har tippet på de forskjellige resultatene, samt at man har omsetning for tipperunden og i tillegg vet hvor stor prosent av omsetning som utbetales og hvor mye av dette som fordeles på 10-11-12 rett. Kan man da klare å sette opp en formel som regner ut reelle prognoser for premier i en eller annen tabell etter som man selv endrer hva resultatene er? Altså regner ut sannsynlig utbetaling ved et tenkt scenario.
Guest

La meg se om jeg har forstått deg rett:
12 kamper. Du tipper på hvem som vinner for hver kamp (Tap/uavgjort/Vinn)
Du vet hvor mange som har tippet på hvert resultat
Du vet total utbetaling for alle som tipper
Du vet hvor mye av total utbetaling man får dersom man gjetter riktig 10-11-12 kamper (Antar at disse er eneste gangene man vinner noe som helst)

Du ønsker å finne forventet gevinst.

Slik jeg ser det må du vite sannsynligheten for tap/uavgjort/vinn for hver kamp. Hvor mange som tipper hva er irrelevant med mindre du snakker om odds.
La oss si at det blir uavgjort 0% av gangene og at vinn/tap er 50/50. La oss så si at 10 riktige = 500 000, 11 riktige = 1.2 mill og 12 riktige = 3 mill.
Du kan da finne forventet gevinst ved å gange sannsynligheten for utfallet med de individuelle premiene og summere opp resultatet. Sannsynligheten kan du finne ved binomisk fordeling.
I mitt eksempel blir da forventet gevinst $0.01611 \cdot 500 000 + 0.00293 \cdot 1 200 000 + 0.00024 \cdot 3 000 000 = 12 305$ Hvis du deler med de andre som tippet det samme som deg deler du bare gevinsten på det andelen som tippet.
Post Reply