Så jeg har to spørsmål, for det første gitt den figuren som er lagt ved og at når objektet a flytter seg blir x(t) og u(t) funksjoner av tiden skal jeg bevise at u'(t)=$\frac{\sin ^2\cdot u\left(t\right)}{a\:}\cdot x'\left(t\right)$.
Jeg har jobbet meg frem til hvor jeg har u'(t) = $\frac{1}{\:\sin ^2u\left(t\right)}=\frac{x'\left(t\right)}{a}$ ved å bruke contangensetningen fordi cot(u)= x/a i dette tilfellet, som ga meg cot'(u) = $\frac{1}{\:\sin ^2u\left(t\right)}$ og fordi jeg også antar at siden u(t) = x(t)/a så vil u'(t) også være lik x'(t)/a. Har egentlig jobbet meg litt i et hjørne med denne. Noen som kan hjelpe meg ut av det?
Det andre spørmålet er at om objektet a beveger seg med en fart på 5 m/s fra venstre mot høyre og om a har en diameter på 10 cm, hvor fort endrer vinkelen u seg 2 sekunder etter at objektet a har passert punkt A? Problemet jeg har her er at jeg ikke klarer å finne noen eksempel som ligner på dette og vet rett og slett ikke hvor jeg skal starte. Hvilken som helst hjelp hadde jeg vært takknemlig for!