Hvordan kom du frem til svaret i 3?Markus skrev:Da har jeg også foreslått fasit til del 2.
Har dobbeltsjekket det meste med GeoGebra og Wolfram så håper det ikke er noen feil i fasiten.
Dessverre så ble det nok litt for mye slurv til å holde helt inn til 6 for min del. Klarte også å se meg blind på cosinussetningen på oppgave 4, og brukte den helt feil.
1T eksamen høst17
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Det stemmer, men jeg utelot det. Prøver kun å få fram fremgangsmåte i små biter. Hadde ikke som mål å være løsningsforslag, men heller fasitforslag. Siden du påpeker det kan du jo kanskje vise hvorfor det må være et bunnpunkt?Gjest skrev:Du har ikke vist i oppgave 5 b) hvorfor det er et bunnpunkt. Du har kun vist hvorfor det er et stasjonært punkt.Markus skrev:Da har jeg også foreslått fasit til del 2.
Har dobbeltsjekket det meste med GeoGebra og Wolfram så håper det ikke er noen feil i fasiten.
Dessverre så ble det nok litt for mye slurv til å holde helt inn til 6 for min del. Klarte også å se meg blind på cosinussetningen på oppgave 4, og brukte den helt feil.
Hvordan jeg kom fram til svaret i 3?
Under eksamen så var det en blanding av sinus- og cosinussetningen tror jeg. Jeg dobbeltsjekket med Geogebra nå og fikk verdien som er oppgitt.
Jeg sammenlignet f'(x+1) med f'(x-1) når a >0 så får du positiv stigningstall etter og negativ før. Det betyr at du må ha bunn.Markus skrev:Det stemmer, men jeg utelot det. Prøver kun å få fram fremgangsmåte i små biter. Hadde ikke som mål å være løsningsforslag, men heller fasitforslag. Siden du påpeker det kan du jo kanskje vise hvorfor det må være et bunnpunkt?Gjest skrev:Du har ikke vist i oppgave 5 b) hvorfor det er et bunnpunkt. Du har kun vist hvorfor det er et stasjonært punkt.Markus skrev:Da har jeg også foreslått fasit til del 2.
Har dobbeltsjekket det meste med GeoGebra og Wolfram så håper det ikke er noen feil i fasiten.
Dessverre så ble det nok litt for mye slurv til å holde helt inn til 6 for min del. Klarte også å se meg blind på cosinussetningen på oppgave 4, og brukte den helt feil.
Hvordan jeg kom fram til svaret i 3?
Under eksamen så var det en blanding av sinus- og cosinussetningen tror jeg. Jeg dobbeltsjekket med Geogebra nå og fikk verdien som er oppgitt.
Jeg regnet feil på eksamen på oppg3. Jeg tok tan30*(240+x)=tan50*(100+x)
Løser for x. Får et litt stygt eksakt svar og bruker heller tilnærmet x=31.6.
Så gjorde jeg feil: jeg satte h=sin30*(240+31.6)=135.8 når jeg skulle satt h=tan30*(240+31.6)=156 Kan ikke se at sistnevnte er feil,så ble litt usikker når du fikk 260
-
- Dirichlet
- Innlegg: 155
- Registrert: 20/02-2016 11:48
Men på oppgave 2 med sannsynlighet. på fasiten står det bare hvis han trekker rød først. Men det jeg skrev også får hvit.
altså (5/12)*(4/11) + (4/12)*(5/11) Er det riktig?
På 2a.
altså (5/12)*(4/11) + (4/12)*(5/11) Er det riktig?
På 2a.
Tar jeg ikke helt feil, så trenger du ikke ta hensyn til farger i a)OldManWithBanter skrev:Men på oppgave 2 med sannsynlighet. på fasiten står det bare hvis han trekker rød først. Men det jeg skrev også får hvit.
altså (5/12)*(4/11) + (4/12)*(5/11) Er det riktig?
På 2a.
Det eneste du trenger å vite er at det er 5 ødelagte og 12 hele så du får 5/12×4/11
-
- Dirichlet
- Innlegg: 155
- Registrert: 20/02-2016 11:48
jeg tenker for komplisert
Det var slik jeg og tenkte. Fargene på kulene var egentlig bare en opplysning som skulle forvirre tror jeg. Jeg og mener, likt med deg, at vi ikke trenger å tenke på fargen på kulene.Gjest skrev:Tar jeg ikke helt feil, så trenger du ikke ta hensyn til farger i a)OldManWithBanter skrev:Men på oppgave 2 med sannsynlighet. på fasiten står det bare hvis han trekker rød først. Men det jeg skrev også får hvit.
altså (5/12)*(4/11) + (4/12)*(5/11) Er det riktig?
På 2a.
Det eneste du trenger å vite er at det er 5 ødelagte og 12 hele så du får 5/12×4/11
Def pi=O/d de hvite buene er like lange som de blåe selv om de kremmer innoverNosignature skrev:Hvordan gikk du fram for å løse siste oppgaven i del 1? a og b9
O=2dpi ^ d=2a => O=4api
I oppg b er det to måter å betrakte for å komme frem
Du har en hel sirkel + halv sirkel + 2kvadrat - halv sirkel
Som egentlig er det samme som en hel sirkel + 2kvadrat
Jeg så ikke den andre betraktningen før etter jeg hadde gjort oppgaven.
Def A = (O/2)*r
A=(3/2)×(O/2)×r+2a×a-(1/2)×(O/2)×r ^ r=a
Eller
A=(O/2)×r+2a×a
-
- Dirichlet
- Innlegg: 155
- Registrert: 20/02-2016 11:48
synes del 2 var lettere enn del 1. håper jeg får 5er. Så på fasiten, Er akkurat på grensa tror jeg
Men synes oppgave 7 og oppgave 10 på del 1 var spesielle.
Men synes oppgave 7 og oppgave 10 på del 1 var spesielle.
Noen som har løsningsforslag på 3? Trenger ikke alle utregninger bare grov forklaring på metode. Skal det bli 260 eller 156?
[tex]h=\tan(36^o)*(240+x)=\tan(50^o)*(100+x)[/tex]Gjest skrev:Noen som har løsningsforslag på 3? Trenger ikke alle utregninger bare grov forklaring på metode. Skal det bli 260 eller 156?
[tex]x=118,6\,(m)[/tex]
DVs
[tex]h=260,6\,(m)[/tex]
skulle stemme...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Løsningsforslag i video-form her: https://udl.no/p/1t-matematikk/eksamen-1t-host-2017
Ferdig med del 1. Tar del 2 i morgen.
Ferdig med del 1. Tar del 2 i morgen.
Jeg har visst slått inn 30 grader istedefor 36 og i tillegg har jeg gjort feil etterpå og brukt sin36 istedenfor tan. Er det i det hele tatt mulig at jeg henter noen poeng på denne?
Dessverre, ja. Hvis du tar gjennomsnittet av de to slik du beskriver, vil du ikke ta høyde for eventuelle brå endringer mellom de to punktene. Riktige måte er å ta forskjell i y-verdi dividert med forskjell i x-verdisincity skrev:Når man skal regne gjennomsnittlig vekstfart til intervallet [-1,1], ender man opp med feil svar hvis man finner f´(-1) og f´(1) og regner ut gjennomsnittet av disse to stigningstallene? Hadde ikke formelen for denne oppgaven i hodet, så jeg gjorde bare det jeg synes ga mest mening.