Gange med komma

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
hellohello
Cayley
Cayley

Hei. Jeg lurte på hvordan man ganger med komma hvis man skal regne ut for hånd. Jeg får alltid riktig svar, men kommaen er feil.

f.eks 22,1 * 23,1

Jeg pleier alltid å regne med tallene under hverandre, hvordan skal jeg da sette dette opp?

Takk for svar =)
Guest

Morn du :wink: Når du multipliserer med desimaler, ganger du som på vanlig måte, og ser bort i fra desimalene. Men du legger på like mange desimaler i svaret som er i oppgaven. Veldig vanskelig å formulere...
Guest

Anonymous wrote:Morn du :wink: Når du multipliserer med desimaler, ganger du som på vanlig måte, og ser bort i fra desimalene. Men du legger på like mange desimaler i svaret som er i oppgaven. Veldig vanskelig å formulere...
Regn altså 22,1*23,1 som: 221*231, og i svaret legger du på like mange desimaler som er i oppgaven - i ditt tilfelle to :wink:
Gilthoniel

Eller man kan bare regne det vanlig, og legge til så mange desimaler som er bak komma, hm altså:

22,1 * 23,1
221
+ 6630
+ 44200
= 51051

Og så ser du på toppen av regnestykket, hvor mange desimaler som er ETTER komma, i dette tilfellet 2 ( en på 22,1 og en på 23,1).
Siden det er 2, så teller du bakfra (fra høyre mot venstre) i svaret, og får

22,1 * 23,1
221
+ 6630
+ 44200
= 510,51

Ikke så vanskelig når man først lærer seg det :wink:

Edit: det blir litt rart når man skriver det inn her, blir ikke rett under hverandre som det skal. men men.. =)
Post Reply