Tobiasnmf wrote:
Hvilke regler er det jeg ikke fulgte?
Når x = 1 er gjelder ikke likheten . Dette skyldes at man på VS deler på 0, noe som er en ulovlig operasjon. Av uttrykket som sådan ser man at de er like for alle verdier av x, med unntak av, ja.
Isåfall så må jeg si at jeg virkelig ikke liker Sinus R1. Det står jo ingenting om definisjonsområde/domene (eller hva det nå enn heter) og slikt i kapittelet der du lærer å forkorte slike uttrykk, og da er vel fasitene i boken også feil, siden de ikke står med definisjonsområdet.
Det er ikke ved forkorting av uttrykk problemet med definisjonsområde oppstår. Det er når du jobber med likninger (som har rasjonale uttrykk) du bør passe på å ikke dele på noe som er null, og derav få en falsk løsning. Det er godt mulig boken heller har en gjennomgang i de kapitlene, evt. ved funksjonsdrøfting.
Det er korrekt. Ta ditt opprinnelige uttrykk, hvor nevneren er . Du ønsker å sjekke om nevneren for noen verdier for x tilfredsstiller , som har løsningen . På samme måte har uttrykket som er sitert har løsning , siden .