1) Når
2) Omsenteret i en trekant
3a) Finn alle polynomer
3b) Finn alle polynomer
for alle reelle tall
4a) En følge
- dersom
er et partall, er , men - dersom
er et oddetall, er =1.
4b) Finn minste
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
1. Brute force med noen enkle observasjoner: Regner ut de første tallene i følgen opp til 25!!, modulo 1000, og fårstensrud wrote:Hva synes dere om årets oppgaver?
1) Nårer et oddetall skriver vi . Hvor mange forskjellige restklasser modulo får en fra ?
For å være ærlig så orket jeg ikke å gjøre caseworket på den her... Mathematica sier seg enig i at svaret er 15.Gustav wrote:
1. Brute force med noen enkle observasjoner: Regner ut de første tallene i følgen opp til 25!!, modulo 1000, og får
Fra og med 25!! er alle tallene i følgen delelige med. Herfra er det nok å betrakte multipler av 125, og multiplisere med neste oddetall modulo 8, siden 125*8=0 mod 1000, for å påvise perioden, dermed er det lett å se at vi oppnår perioden
Så da får vi vel totalt 15 restklasser modulo 1000. Stemmer dette?
a) Hvis vi larstensrud wrote: 3a) Finn alle polynomersom er slik at for alle reelle tall .
3b) Finn alle polynomersom er slik at
for alle reelle tall.
Det er umulig å finne en slik gyldig følge medstensrud wrote:
4a) En følgeav heltall kalles gyldig dersom det for gjelder at Finn minste
- dersom
er et partall, er , men - dersom
er et oddetall, er =1. slik at det finnes en gyldig følge med og .
Noe som også er sant: Hvismingjun wrote: En siste bemerkning:
Man kan opplagt generalisere argumentet fra løsning 1 til homotetier avav vilkårlig konstant . Konkurrenspunktet vil være et punkt på eulerlinjen av . For tilfellet (denne oppgaven) er konkurrenspunktet midtpunktet av , som "tilfeldigvis" også er nipunktssentret.
Takker. Alle var utrolig motiverte på abelfinalen i år, og det var en helt fantastisk opplevelse. Jeg kan ikke huske et år da nivået var høyere på finalen (skjønt jeg ikke har deltatt i så mange). Vi forbereder oss nå til den nordiske konkurransen, og satser på å levere et godt år på IMO i sommer.Gustav wrote:Gratulerer med tredjeplassen forresten!
Det høres bra ut, og lykke til med forberedelsene!mingjun wrote:Takker. Alle var utrolig motiverte på abelfinalen i år, og det var en helt fantastisk opplevelse. Jeg kan ikke huske et år da nivået var høyere på finalen (skjønt jeg ikke har deltatt i så mange). Vi forbereder oss nå til den nordiske konkurransen, og satser på å levere et godt år på IMO i sommer.Gustav wrote:Gratulerer med tredjeplassen forresten!