kan vi måle spenningen over en lampe og strømmen gjennom lamper nøyaktig samtidig? Begrunn.
Jeg vet at amperemeteret ikke påvirker kretsen, dersom det har motstand lik null. Dermed kan strømmen gå helt uhindret gjennom. Voltmeteret derimot vil ikke påvirke kretsen så lenge det har stor motstand slik at strømmen ikke kan passere voltmeteret.
Men så er jeg usikker på om det er mulig å finne nøyaktige verdier, når strømmen og spenningen over lampen samtidig.
Kan noen hjelpe!
Takk!
Fysikk
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Ta dette med en klype salt, men fra det jeg husker så er det slik athailo wrote:kan vi måle spenningen over en lampe og strømmen gjennom lamper nøyaktig samtidig? Begrunn.
Jeg vet at amperemeteret ikke påvirker kretsen, dersom det har motstand lik null. Dermed kan strømmen gå helt uhindret gjennom. Voltmeteret derimot vil ikke påvirke kretsen så lenge det har stor motstand slik at strømmen ikke kan passere voltmeteret.
Men så er jeg usikker på om det er mulig å finne nøyaktige verdier, når strømmen og spenningen over lampen samtidig.
Kan noen hjelpe!
Takk!
Hvis [tex]\Omega_{v.m.} \longrightarrow \infty \wedge \Omega_{a.m.} \longrightarrow 0[/tex] Slik at ingen strøm slipper igjennom voltmeteret og alt igjennom amperemeteret, kan vi innen rimelighetens grenser finne relativt nøyaktige verdier for strømmen og spenningen.