Greens teorem

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
mattelise
Pytagoras
Pytagoras

Hei! Jeg holder på med en oppgave hvir jeg skal bruke Greens teorem, hvor jeg står litt fast. Oppgaven er slik:
La C være enhetssirkelen med sentrum i origo, orientert med klokken. Regn ut *integraltegn med sirkel på midten og c på bunnen* (x^(2)+6y)dx + (2x+y^(6))dy. Jeg har regnet ut partiellderiverte og får -4, men vet ikke hvordan jeg går frem derifra med grenser osv. Hjelp
Mentos
Noether
Noether

Gå til polarkoordinater med grenser 0r1 og 0θ2π.
reneask
Cayley
Cayley

mattelise wrote:Hei! Jeg holder på med en oppgave hvir jeg skal bruke Greens teorem, hvor jeg står litt fast. Oppgaven er slik:
La C være enhetssirkelen med sentrum i origo, orientert med klokken. Regn ut *integraltegn med sirkel på midten og c på bunnen* (x^(2)+6y)dx + (2x+y^(6))dy. Jeg har regnet ut partiellderiverte og får -4, men vet ikke hvordan jeg går frem derifra med grenser osv. Hjelp

Du kan gjøre det han/hun over sa. Men det viser seg at dobbeltintegralet av 1 over et område A gir følgende:

A1 dxdy=areal(A) altså dobbeltintegralet av funksjonen 1, gir deg arealet til området A i xy-planet.

Vi kan bruke dette slik: A4 dxdy=4A1 dxdy=4areal(A).

Siden området du integrerer over har en kjent arealformel, kan du enkelt bare bruke denne formelen og gange med -4.

Dette funker så klart bare hvis du kjenner en enkel arealformel for området, men dette viser seg å dukke opp nokså ofte når du anvender Greens teorem.
mattelise
Pytagoras
Pytagoras

Tusen takk for svar!

Slik jeg forstår deg kan jeg regne det ut på denne måten:

-4 * Pi*r^(2) (siden Pi*r^2 er formelen for arealet av en sirkel), men da ender jeg opp med svaret -4Pi, som viser seg ikke å være riktig. Har jeg gjort noe galt her?
reneask
Cayley
Cayley

mattelise wrote:Tusen takk for svar!

Slik jeg forstår deg kan jeg regne det ut på denne måten:

-4 * Pi*r^(2) (siden Pi*r^2 er formelen for arealet av en sirkel), men da ender jeg opp med svaret -4Pi, som viser seg ikke å være riktig. Har jeg gjort noe galt her?

jeg antar svaret egentlig er 4π

Grunnen til dette handler om orienteringen til kurven. Siden kurven er orientert med klokken, må du snu fortegnet på integralet ditt. Greens teorem forutsetter nemlig at kurven C løpes gjennom mot klokken. (jeg leste ikke oppgaveteksten så nøye).
mattelise
Pytagoras
Pytagoras

Tusen takk; nå ble det riktig :)
Post Reply