Jeg forstår at det er
Hvordan har det seg at sjansen for å få 5 kort i samme farge øker når det er 2•26 (5,1%) mot 4•13 (0,2 %)
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Les spørsmålet på nytt. Ordet "farge" refererer til hjerter/ruter/kløver/spar, ikke rød/sort.Negua wrote:c) Hva er sannsynligheten for at alle kortene du kommer til å trekke, har samme farge.
Jeg forstår at det er, men det jeg ikke skjønner er at det er 4 mulige måter å få samme farge på. Gitt at kortene var unummererte. 26 sorte og 26 røde. Hvorfor endres sannsynligheten seg da?
Hvordan har det seg at sjansen for å få 5 kort i samme farge øker når det er 2•26 (5,1%) mot 4•13 (0,2 %)
Jeg er faktisk veldig enig der. Jeg tolket det som rød/sort. 2 mulige, ikke 4 mulige. Kan jo være noen som har fått riktig ved å bruke 2 mulige.Gustav wrote:Farge, hm, jeg syns spørsmålsformuleringen er på kanten. Man kan ikke straffe de som tolker "farge" som rød/sort her. Det kan ikke kreves av de som tar prøven at de er kjent med kortspillsjargong.
Dette er kanskje en diskusjon du kan starte i en egen tråd. Denne tråden var tiltenkt en spesifikk oppgave, og ikke en debatt om hvorvidt sannsynlighetsregning hører hjem i matematikk-pensum på VGS.Lektor Tørdal wrote:Hvorfor ikke ta bort sannsynlighetsregning fra læreplanen? Tidligere var det ikke med og det fungerte helt fint. De som ønsker å studere dette kan ta det som eget fag, hvilket det er, på universitetet.
Enig i at man ikke uten videre kan forvente at en kandidat er kjent med kortspillsjargong, men man kan forvente at vedkommende setter seg grundig inn i oppgaveteksten. Her spesifiseres det at begrepet "farger", i denne oppgaven, viser til de fire kortfargene, hjerter, kløver, ruter og spar.Gustav wrote:Farge, hm, jeg syns spørsmålsformuleringen er på kanten. Man kan ikke straffe de som tolker "farge" som rød/sort her. Det kan ikke kreves av de som tar prøven at de er kjent med kortspillsjargong.
Formuleringen krever jo nettopp ikke at man skal være kjent med kortspillsjargong, nettopp fordi uttrykket defineres i oppgaveteksten. Det skal jo være mulig for en elev som aldri har sett en kortstokk før å kunne svare på oppgaven.Gustav wrote:Farge, hm, jeg syns spørsmålsformuleringen er på kanten. Man kan ikke straffe de som tolker "farge" som rød/sort her. Det kan ikke kreves av de som tar prøven at de er kjent med kortspillsjargong.